• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Villemoa

Jo så är det ju. Det är ju därför man uttalar "dem" + "de" "dom" om du förstår hur jag menar. Men det är faktiskt väldigt många som använder "de" och "dem" fel och då hör man ju heller inte om det låter rätt eller fel och man tror att "dom" (som är talspråkligt) är det rätta. Det är ju skillnad på talspråket och skriftspråket och jag anser att man bör kunna skriva korrekt. Men så är jag ju språklärare också...

Moirie skrev 2009-07-12 21:25:06 följande:
    Tror inte det handlar om att sova sig genom skolan utan om hur det pratades i hemmet och bland kompisarna. Modersmålet lärs in ganska omedvetet (vi hör oftast när det låter rätt eller fel men kan inte alltid förklara de grammatiska reglerna).
  • Besservvisser

Ahhhhh.... min nya favorittråd. Perfekt för mig som är en språkfascist (eller fashist

• J D
    shakynose skrev 2009-07-12 23:14:05 följande:
    JD: Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg.
    Aha! Men det är ju skillnad att säga mattelärare och gympalärare eftersom det är två slangord. Det heter ju matematiklärare och gymnastiklärare egentligen .
  • Imma

Men det är inte samma förklaring till varför det inte finns någon vokal med i exemplen svensklärare och matematiklärare (vem har hört talas om matematikalärare? )

Förklaringen till svensklärare är enkel. Tvåstaviga ord på "a" tappar oftast vokalen i sammansättningar. Tänk på flickkläder exempelvis. Det är samma fenomen.

I SAOL har dock numer formen svenskalärare accepterats som vardagligt tal och därmed är det inte längre ens att betrakta som fel, oavsett hur knasigt vi tycker att det är.

J D skrev 2009-07-13 11:01:23 följande:

Aha! Men det är ju skillnad att säga mattelärare och gympalärare eftersom det är två slangord. Det heter ju matematiklärare och gymnastiklärare egentligen .
  • J D
    Imma skrev 2009-07-13 11:20:19 följande:
    Men det är inte samma förklaring till varför det inte finns någon vokal med i exemplen svensklärare och matematiklärare (vem har hört talas om matematikalärare? )Förklaringen till svensklärare är enkel. Tvåstaviga ord på "a" tappar oftast vokalen i sammansättningar. Tänk på flickkläder exempelvis. Det är samma fenomen.I SAOL har dock numer formen svenskalärare accepterats som vardagligt tal och därmed är det inte längre ens att betrakta som fel, oavsett hur knasigt vi tycker att det är. J D skrev 2009-07-13 11:01:23 följande:
    Just så!

Aha, den har flutit in nu alltså- där ser man! Fult låter det iaf .

• agtiwi

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så detta kanske redan skrivits.. Ett ord som ofta uttalas fel och som jag åtminstone stör mig på är ordet Egypten. Varför ska en del envisas med att uttala det Egyptien? Har länge funderat på vart i:et kommer ifrån...

• bria

Är det någon mer än jag som stör mig på alla felaktiga stavningar på egentligen! (INTE igentligen)

De som skriva ända men menar enda. Du är den ända för mig klingar inte lika fint som du är den enda för mig!

• Moirie

Jag stör mig på när folk skriver med nästan enbart talspråk. För mig blir det inte lättare att läsa, snarare tvärt om.

ja(jag), oxå, mycke

Hur mycket tid sparar man egentligen på att skriva ja istället för jag?

• Miss Moneypenny

Jag tycker det blir allt vanligare att folk inte använder punkt, komma och stor bokstav. Det blir jättejobbigt att läsa såna mail. Visst måste inte språket vara superfint när man mailar mellan kompisar och ska bestämma tid och plats att träffas men ibland blir det nästan obegripligt. Jag kan få såna här mail ibland (helt seriöst, jag överdriver inte!):

hej hur mår du jag mår bra vore kul att ses snart när kan du träffas förresten hur mår din bror

• allehanda

Svar till Miss Moneypenny

Det blir så när barnen i skolan först SJÄLVA skall knäcka
    läskoden( våra barns lärare )sedan så skall de inte lära sig att stava rätt utan de skall uppmuntras att skriva mycket.Sedan kommer kallduschen, engelska skall man lära sig och vips så skall man kunna stava rätt, översätta ord från svenska( som man inte kan stava till ens) till engelska som det krävs att man skall kunna utantill. Har jag haft bry med mina barn inlärning?? JA tack vare lärare utbildade på 90-talet( en del av dem skulle absolut inte fått fullgott betyg ens i grundskolan om det kom an på vår familj).

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer