• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • feministbrud

Nej nej! När man pluggar svenska på universitetet så får man lära sig att du får säga vad du vill så länge du inte skriver det! Att säga vart istället för var är tex dialektalt, men du får aldrig skriva det för då blir det fel!

S a n d r u s skrev 2009-07-11 18:31:34 följande:

Jag brukar bli mer irriterad över att folk "pratar fel" än när folk stavar fel. En grej många säger: "vart" Exempel: "Jag vart alldeles blöt av regnet". Det ska väl ändå vara "Jag BLEV alldeles blöt av regnet"?? Hör det dagligen, folk som använder ordet "vart" istället för "blev" i olika sammanhang.Eller "han tog självmord". Suck... man BEGÅR självmord. Och man TAR livet av sig. Antingen eller. Jaja...
  • JustMeAndMyLove

Hehe, ja tacka vet jag words stavningsprogram!
    Jag pratar en ganska grov norrländsk dialekt. Och när jag är "in the zone" och skriver för fulla muggar så skriver jag exakt som jag pratar. SEN skriver jag ut skiten och rättar och gör om!

Prata dialektalt är däremot bara bra, det ska bevaras enligt mig.. Men jag har en känsla av att Sandrus inte håller med mig ;)
    Jag säger också "ja vart dyngsur av regnet, jag"

feministbrud skrev 2009-07-15 13:51:50 följande:
    Nej nej! När man pluggar svenska på universitetet så får man lära sig att du får säga vad du vill så länge du inte skriver det! Att säga vart istället för var är tex dialektalt, men du får aldrig skriva det för då blir det fel!S a n d r u s skrev 2009-07-11 18:31:34 följande:
  • Miss Moneypenny

Haha, jag kan också komma på mig själv att säga "jag ba´ och han ba´..." på stockholmsvis men jag skulle aldrig skriva det i en text utan skulle skriva "jag sa att....och då sa han att".

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 14:34:29 följande:
    ;)Jag säger också "ja vart dyngsur av regnet, jag"
  • JustMeAndMyLove

Hua jag vet, gör likadat :S
    Plötsligt sitter jag och berättar:
    Han ba kom hem och jag ba, shit, asså....

*hjälp*

Sen hade jag en tonårsperiod då jag enbart umgiks med invandrare i "slummen" och så fort jag träffar nån av dem igen så byter jag tvärsnabbt från norrländska till ghetto-slang-svenska :P
    Hysteriskt pinsamt, haha

Miss Moneypenny skrev 2009-07-15 14:43:01 följande:

Haha, jag kan också komma på mig själv att säga "jag ba´ och han ba´..." på stockholmsvis men jag skulle aldrig skriva det i en text utan skulle skriva "jag sa att....och då sa han att".
  • Miss Moneypenny

Haha

"De e jävligt fett asså, len!"

Ungefär så, eller?!

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 14:48:19 följande:
    Hua jag vet, gör likadat :S Plötsligt sitter jag och berättar:Han ba kom hem och jag ba, shit, asså....*hjälp*Sen hade jag en tonårsperiod då jag enbart umgiks med invandrare i "slummen" och så fort jag träffar nån av dem igen så byter jag tvärsnabbt från norrländska till ghetto-slang-svenska :PHysteriskt pinsamt, hahaMiss Moneypenny skrev 2009-07-15 14:43:01 följande:
  • JustMeAndMyLove

Haha, preeecis!
    Otroligt genant är det :P

Miss Moneypenny skrev 2009-07-15 14:57:59 följande:

Haha "De e jävligt fett asså, len!"Ungefär så, eller?!
  • drömland

Men hoppsan vad här händer grejer. Jag åker bort över helgen och har visst missat massor... ska sätta mig och läsa om alla roliga irritationer snarast!

• shakynose

Jag retar mig på att så många här på bt skriver "borgligt bröllop". Retar mig faktiskt riktigt mycket på det och är farligt nära att sabba många trådar med att påpeka detta...

• passionsblomman

eller när de skriver att de ska viga sig...

shakynose skrev 2009-07-15 20:00:11 följande:
    Jag retar mig på att så många här på bt skriver "borgligt bröllop". Retar mig faktiskt riktigt mycket på det och är farligt nära att sabba många trådar med att påpeka detta...
  • drömland

Åhå vad jag är glad att jag startade den här tråden. Det finns fler där ute...

De flesta av er är mina nya gudar... Hehe!

Jag har varit i Göteborg i helgen. En dag skulle jag beställa mat från ett gatukök. Där satt en lapp som (skulle) uppmuntra till att smaka VÅRAN nya mangodressing...

Jag suckade, och beställde verkligen inte någon dressing...

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer