• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • drömland

Hmm... inser att det där var krångligare att förklara än jag räknat med... känner mig inte riktigt nöjd med min formulering, men ni får leva med den...

• Lakritsbåten

Vi har diskuterat en företelse på jobbet, vilken handlar om stor eller liten bokstav på titlar. Vilken av dessa är rätt, egentligen? (de ska ses om exempel på undertecknadne av brev etc.)

Anna Andersson
    kommunchef

Beata Bengtsson
    Kommunchef

Jag vill hävda den första då titlar inte ska skrivas med stor bokstav... vad säger språkvetarna om detta?

• JustMeAndMyLove

Har för mig att det ska skrivas med liten bokstav.
    Gick en kurs i företagande och det var mycket gramatik och vett och etikett när man skriver formella brev, men som sagt så var det länge sen nu så jag kan ha fel!

Lakritsbåten skrev 2009-07-15 22:10:01 följande:
    Vi har diskuterat en företelse på jobbet, vilken handlar om stor eller liten bokstav på titlar. Vilken av dessa är rätt, egentligen? (de ska ses om exempel på undertecknadne av brev etc.)Anna AnderssonkommunchefBeata BengtssonKommunchefJag vill hävda den första då titlar inte ska skrivas med stor bokstav... vad säger språkvetarna om detta?
  • Lakritsbåten

så har jag absolut för mig att det är. Men man har blivit så förvirrad genom att man använt word för mycket. Programmet justerar till stor bokstav så de flesta tycks tillämpa det i okunskap (om det nu inte är det rätta)

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-16 13:38:47 följande:
    Har för mig att det ska skrivas med liten bokstav.Gick en kurs i företagande och det var mycket gramatik och vett och etikett när man skriver formella brev, men som sagt så var det länge sen nu så jag kan ha fel!
  • Bobou

Är inte med i diskussionen, men måste slänga in ett irriterande stavfel jag framför allt sett på BT: princessa! ...och därav princesstårta, princessklänning och princessbröllop...

• Aleta

Då borde det heta drömprinc också. Jag mår som en princ!

Bobou skrev 2009-07-16 17:30:48 följande:
    Är inte med i diskussionen, men måste slänga in ett irriterande stavfel jag framför allt sett på BT: princessa! ...och därav princesstårta, princessklänning och princessbröllop...
  • emelieochlinus

Kanske TS menar "fler" än mig...

drömland skrev 2009-07-09 18:06:07 följande:
    Jag märker att ämnet rör mer än mig... Kul
  • passionsblomman

När jag hör både programledare, journalister och tv-hallåor mfl säga saker som öppenhjärtlig interjuv exempelvis, då får jag utslag.

• Aleta

Interljuv måste de mena, det betyder antingen att man är väldigt förtjust i någon fotbollsklubb eller att någon är så där lite mellanrar.

passionsblomman skrev 2009-07-16 20:11:04 följande:
    När jag hör både programledare, journalister och tv-hallåor mfl säga saker som öppenhjärtlig interjuv exempelvis, då får jag utslag.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer