• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Daa

Aleta skrev 2009-07-16 18:28:58 följande:

Då borde det heta drömprinc också. Jag mår som en princ!
    [/citat]
    Aleta skrev 2009-07-16 20:15:02 följande:
    [citat]
    Interljuv måste de mena, det betyder antingen att man är väldigt förtjust i någon fotbollsklubb eller att någon är så där lite mellanrar.
    *bryter ihop i en skrattattack*
  • drömland
    Lakritsbåten skrev 2009-07-15 22:10:01 följande:
    Vi har diskuterat en företelse på jobbet, vilken handlar om stor eller liten bokstav på titlar. Vilken av dessa är rätt, egentligen? (de ska ses om exempel på undertecknadne av brev etc.)Anna AnderssonkommunchefBeata BengtssonKommunchefJag vill hävda den första då titlar inte ska skrivas med stor bokstav... vad säger språkvetarna om detta?
    Jag tycker helt enkelt det ser bättre ut med liten bokstav, men vad som är korrekt har jag ingen aning om...
  • Kjell Präst
    emelieochlinus skrev 2009-07-16 19:17:51 följande:
    Kanske TS menar "fler" än mig...
    ...eller "Fler än jag"
  • drömland

Kjell Präst skrev 2009-07-16 20:50:46 följande:

...eller "Fler än jag"
    Klart att jag menar det... tur att jag aldrig sagt att jag är bäst...
  • Lakritsbåten

jag förstår inte ens vilket ord det ursprungligen är?

passionsblomman skrev 2009-07-16 20:42:49 följande:
    Hihi! Mellanrar! Det knycker jag genast till bra att ha samlingen.
  • Miss Moneypenny

Apropå programledare och tv-hallåor....visst är det förvånansvärt många som säger i tv "han tillhör en av Sveriges bästa fotbollspelare". Antingen TILLHÖR han Sveriges bästa eller så ÄR han en av Sveriges bästa, eller hur? När de säger så låter det ju som att en av Sveriges bästa fotbollsspelare äger honom!

• Imma

Och att de säger pogram när det heter pRogram.

"Nu börjar kvällens nästa pogram...."

Vuxna människor.

Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:

Apropå programledare och tv-hallåor....visst är det förvånansvärt många som säger i tv "han tillhör en av Sveriges bästa fotbollspelare". Antingen TILLHÖR han Sveriges bästa eller så ÄR han en av Sveriges bästa, eller hur? När de säger så låter det ju som att en av Sveriges bästa fotbollsspelare äger honom!
  • Imma

Och att 90% att landets butiksanställda inte kan stava till ugn.

Det heter ugnsform, inte ungsform (och framför allt inte
    "ungs form")

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer