• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Aleta

inter-ljuv = mellan-rar
    (Vi började med intervju.)

Lakritsbåten skrev 2009-07-17 06:47:50 följande:
    jag förstår inte ens vilket ord det ursprungligen är?
  • passionsblomman

Jaaaaa! Jag får ännu fler utslag!

Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:

Apropå programledare och tv-hallåor....visst är det förvånansvärt många som säger i tv "han tillhör en av Sveriges bästa fotbollspelare". Antingen TILLHÖR han Sveriges bästa eller så ÄR han en av Sveriges bästa, eller hur? När de säger så låter det ju som att en av Sveriges bästa fotbollsspelare äger honom!
  • Panzerfaust

Vet inte om det nämnts tidigare men folk som säger Vietnamn och inte Vietnam får det att krypa i kroppen på mig.

• Miss Moneypenny

Åh, jag kan en till i samma anda! Fast på engelska.. Låtraden i en Antique-låt: "no one else could love you like the way I do". De får ju bestämma sig! Antingen "the way I do" eller "like I do".

Hmmm, jag irriterar mig mycket på låttexter märker jag

passionsblomman skrev 2009-07-17 11:53:07 följande:
    Jaaaaa! Jag får ännu fler utslag!Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 08:35:01 följande:
  • Daa

Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 13:27:04 följande:

Åh, jag kan en till i samma anda! Fast på engelska.. Låtraden i en Antique-låt: "no one else could love you like the way I do". De får ju bestämma sig! Antingen "the way I do" eller "like I do".Hmmm, jag irriterar mig mycket på låttexter märker jag
    Men jaa. Har ibland trott att jag varit konstig som stört mig på det. Det finns fler sådana låtar
  • Miss Moneypenny

Nej då, du är inte ensam

Jag nämde några till här tidigare i tråden. Kommer du på nån mer?

Daa skrev 2009-07-17 14:32:29 följande:
    Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 13:27:04 följande:
    Men jaa. Har ibland trott att jag varit konstig som stört mig på det. Det finns fler sådana låtar
  • Daa

Vet inte vilka som är nämnda tidigare, men den jag kommer på är
    Jan Johansen och Pernilla Wahlgrens "Let the spirit fly"
    "But not a face of all the people that I see
    Can thrill me like the way you do"

• Miss Moneypenny

Just det, den hade jag inte tänkt på!

Jag menade låttexter i allmänhet. Har inte hittat nån heller med just det fenomenet.

Daa skrev 2009-07-17 14:39:40 följande:
    Vet inte vilka som är nämnda tidigare, men den jag kommer på ärJan Johansen och Pernilla Wahlgrens "Let the spirit fly""But not a face of all the people that I seeCan thrill me like the way you do"
  • Aleta

Jag kom att tänka på "Good old stonecake" från Fame Factory. (Minns ni?)
    "You spin me around like a good old stonecake"
    Alla engelsktalande människor måste klia sig i huvudet och undra vad vi har för konstiga tårtor i Sverige, som vi dessutom snurrar på!
    Någon hednisk ceremoni i stil med midsommar förmodligen.

Daa skrev 2009-07-17 14:39:40 följande:
    Vet inte vilka som är nämnda tidigare, men den jag kommer på ärJan Johansen och Pernilla Wahlgrens "Let the spirit fly""But not a face of all the people that I seeCan thrill me like the way you do"
  • Miss Moneypenny

Åh, måste bara flika in med en lustig stavning jag såg idag:

"bärnejssås"

Någon som ätit det?

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer