• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • JustMeAndMyLove

Hahahahha

Villemoa skrev 2009-07-17 18:50:44 följande:
    Ja eller när "Gravid sushi" står på menyn, hur fasiken ser en gravid sushibit ut?!
  • Villemoa

En annan grej jag blir irriterad på är när man använder "på grund av" och "tack vare" fel. Det blir ju helt fel när man säger "Tack vare knäskadan kan inte XX ställa upp i OS" (om det nu inte är så att XX är tacksam för knäskadan så han/hon slipper vara med).
    Ni språkbegåvade förstår säkert vad jag vill ha fram

• drömland

På tal om sångtexter. Cascada tror jag det är som kör med: You cheated on me from behind.

Kom igen!

• Panzerfaust

Valfri låt med valfri svensk hip hop "artist" är en våldtäkt på det svenska språket.

• Villemoa

Nää Panzer, det är poetiskt "Alla vill till himmelen men få vill ju dö"
    Panzerfaust skrev 2009-07-17 22:13:20 följande:
    Valfri låt med valfri svensk hip hop "artist" är en våldtäkt på det svenska språket.
  • Villemoa

Men här förklaras från vilket håll otroheten har begåtts. Det har alltså inte bara räckt att säga att någon har varit otrogen utan de måste understryka det hela

drömland skrev 2009-07-17 22:11:29 följande:
    På tal om sångtexter. Cascada tror jag det är som kör med: You cheated on me from behind. Kom igen!
  • Panzerfaust
    Villemoa skrev 2009-07-17 23:42:45 följande:
    Nää Panzer, det är poetiskt "Alla vill till himmelen men få vill ju dö"
    Nu har du väl ändå stavat fel? Det heter väl patetiskt inte poetiskt?

• JustMeAndMyLove

Hahaha! Ja den låten ger liiiite för mycket information för mig.

drömland skrev 2009-07-17 22:11:29 följande:
    På tal om sångtexter. Cascada tror jag det är som kör med: You cheated on me from behind. Kom igen!
  • Villemoa
    Panzerfaust skrev 2009-07-18 00:48:44 följande:
    Nu har du väl ändå stavat fel? Det heter väl patetiskt inte poetiskt?
  • shakynose

Låttexter tycker inte jag räknas! Om de inte är rakt av dåliga...

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer