• shakynose

De och Dem och andra språkliga irritationer

feministbrud skrev 2009-07-10 11:19:16 följande:
    Kan inte låta bli. Objekt och subjekt är det ju det handlar om, eller hur? Angående vad om är vanligast så tror jag att vi tycker att det är vanligare med övernyttjande av dem för att det helt eneklt låter värre:"Dem vill inte komma" låter värre än "jag såg de på stan". Eller?Sedan finns det fantiskt meningar där det inte är helt självklart om det ska vara objekt eller subjekt och där man behöver goda kunskaper i satslära för att veta det rätta.
    Nej! Det ser lika illa ut!!!!

"De" är både subjekt och bestämd artikel, därför förekommer det ordet lite oftare TROR vi. "Dem" är objekt.
    På talspråk: Dom(1) gav dom(2) gamla kakorna till dom(3).
    I skriftspråk: De(1) gav de(2) gamla kakorna till dem(3).
    1) Subjekt 2)Bestämd artikel 3) Objekt
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:31:18 följande:
    Jag tycker att båda ser väldigt illa ut, men jag tror ändå att folk reagerar mer på övernyttjande av dem.Tror du att det är vanligare att man skriver de istället för dem?
    Jag ser det ganska ofta iaf. Kanske inte lika ofta som "dem" på fel ställe, men det tror jag som sagt beror på att "de" har två funktioner, och därmed förekommer oftare.
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:39:49 följande:
    Nu fröstår jag hur du tänkter och så klart är det så! Jag är lite seg såhär sista dagen före semestern Finns det folk som skriver "dem kakorna"? Det är ju frukansvärt isåfall!
    Javisst gör folk det! Om man skriver "dem" på det som i talspråk blir "dom" så gör man det oftast konsekvent, har jag märkt.
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:40:37 följande:
    Och så skriver jag fröstår... Jag hatar att inte ha stavningskontroll på jobbet! Tacka vet jag firefox.
    Eftersom det är lite sent för att fröså, så begrep jag vad du menade. Men i våras hade det kunnat bli helt fel!
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:44:17 följande:
    *ryser*Apropå skriv- repsektive slarvfel så tycker jag att det ser bättre ut att skriva vlä eller ävl än att skriva väll när man ska skriva väl. De två första vittnar om slarv och det andra om okunskap. Det känns bättre att vara slarvig än okunnig.
    Hahaha! Tyvärr håller jag med bara för att jag anser mig vara mer kunnig än ordningsam...
  • shakynose

O o o! Nu kom jag på en till grej jag brukar reta mig på: När man sätter ihop två ord som betyder samma sak eller lägger till ett ord vars betydelse redan finns i ordet från början. "Arbetskollega" t.ex. *ryyyyyys*

• shakynose
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:46:37 följande:
    På min dialekt säger man "haschemester" istället för "har semester". Det retade gallfeber på mig när mina kollegor sa det när jag jobbade i en telefonväxel hemmavid (det var ju något man fick säga flera gånger om dagen eftersom det var ett sommarjobb).
    Mmmmm... Haschemester låter trevligt! Det ska jag ta nästa sommar!
  • shakynose
    nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:52:39 följande:
    salsasås!IT-teknologi!Gah!
    Exakt!
  • shakynose
    Jen09 skrev 2009-07-10 12:33:02 följande:
    Vilken kul tråd :) Jag är världens språkpolis... på jobbet är det få som bryr sig, säger "det är inga romaner vi ska skriva" om jag påpekar att det är felstavningar i ett dokument som ska skickas till kund. Jag tycker det är jätteviktigt i formella jobbsammanhang, men försöker att inte bry mig så mycket
    Som sagt, jag skulle inte anlitat ert företag om jag fick ett dokument med felstavningar i. Det är så enkelt att kolla upp, så vad är det mer detta företag slarvar med? Så tänker jag iaf.
  • shakynose
    nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 15:00:17 följande:
    nej, det är ju ett helt eget språk!
    A de eu de
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer