• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • JustMeAndMyLove

Haha ja apropå låttexter, slog på P3 i bilen för jag lyssna jämt på dem förr när jag var målare men VAD HAR HÄNT??
    De brukade ha lite udda men bra musik och intressant snack emellan.... men jag satt i 3 timmar och lyssna och hörde så gott som bara engelska svordommar och könsord i låt efter låt efter låt. What the ...??

shakynose skrev 2009-07-18 12:47:41 följande:
    Låttexter tycker inte jag räknas! Om de inte är rakt av dåliga...
  • drömland

Okej.... här kommer ett ord som många säger fel på.... Många säger insektsnyckel.... Hahaha!

• drömland

Saxat ur en blogg: Brat-Björnen från Danmark styrde sitt Jetplan norr ut o gav oss nöje att umgås med han. Hel mysigt o jag är totalt såld på att åka ring efter Doris (Jet-set Hundens båt).

eh, say what...

• Bobou

Haha, jag också, men det låter ju så gulligt! Tänker på nyckelpigor...

drömland skrev 2009-07-18 17:52:52 följande:
    Okej.... här kommer ett ord som många säger fel på.... Många säger insektsnyckel.... Hahaha!
  • MTTM
    Villemoa skrev 2009-07-17 21:50:36 följande:
    En annan grej jag blir irriterad på är när man använder "på grund av" och "tack vare" fel. Det blir ju helt fel när man säger "Tack vare knäskadan kan inte XX ställa upp i OS" (om det nu inte är så att XX är tacksam för knäskadan så han/hon slipper vara med). Ni språkbegåvade förstår säkert vad jag vill ha fram
    Grr, detta blir jag också superirriterad på! Jag vill dock flagga för uttrycket "med anledning av" som jag ofta använder istället för pga, eftersom jag tycker pga låter så negativt... När jag t ex ska informera om "negativa" saker i jobbet använder jag ofta "med anledning av" - tycker att det känns lite mer neutralt... men det kanske bara är jag som är språknörd som tycker det!
  • passionsblomman

JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!

"chansen att dö är stor.."

MTTM skrev 2009-07-20 20:57:02 följande:
    Grr, detta blir jag också superirriterad på! Jag vill dock flagga för uttrycket "med anledning av" som jag ofta använder istället för pga, eftersom jag tycker pga låter så negativt... När jag t ex ska informera om "negativa" saker i jobbet använder jag ofta "med anledning av" - tycker att det känns lite mer neutralt... men det kanske bara är jag som är språknörd som tycker det!
  • Villemoa

JAAA, det där blir jag också superirriterad över!!

"Risken att han tycker om mig är stor..." Jo jo, det där låter ju superpositivt!!

På tal om positivt, vet inte hur många gånger jag sett stavningen "possetivt" eller "possitivt"!

passionsblomman skrev 2009-07-20 21:05:23 följande:
    JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!"chansen att dö är stor.."
  • drömland

Hua!! *Backar flera steg...*

Villemoa skrev 2009-07-20 23:03:09 följande:
    JAAA, det där blir jag också superirriterad över!!"Risken att han tycker om mig är stor..." Jo jo, det där låter ju superpositivt!!På tal om positivt, vet inte hur många gånger jag sett stavningen "possetivt" eller "possitivt"!
  • Aleta

Helt obegripligt!

drömland skrev 2009-07-20 20:39:44 följande:
    Saxat ur en blogg: Brat-Björnen från Danmark styrde sitt Jetplan norr ut o gav oss nöje att umgås med han. Hel mysigt o jag är totalt såld på att åka ring efter Doris (Jet-set Hundens båt). eh, say what...
  • Panzerfaust

Något jag verkligen hatar är när folk skriver på forum och dylikt och sedan skriver ett ord de inte kan stava till och stavar som ett ollon för att efter ordet peta in (stavning), om man vet med sig att man antagligen stavat det fel...kolla upp det då!

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer