• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Jen09

Håller med!

Panzerfaust skrev 2009-07-21 10:43:58 följande:
    Något jag verkligen hatar är när folk skriver på forum och dylikt och sedan skriver ett ord de inte kan stava till och stavar som ett ollon för att efter ordet peta in (stavning), om man vet med sig att man antagligen stavat det fel...kolla upp det då!
  • BlivandeFruPettersson

Amen! Köp en ordbok, säger jag.

Sen har vi höjdaren "irreterad" (vet inte om den varit med tidigare).

Panzerfaust skrev 2009-07-21 10:43:58 följande:
    Något jag verkligen hatar är när folk skriver på forum och dylikt och sedan skriver ett ord de inte kan stava till och stavar som ett ollon för att efter ordet peta in (stavning), om man vet med sig att man antagligen stavat det fel...kolla upp det då!
  • didis

Som tandläkare som jobbar på ORDENTOLOGISKA institutionen har jag satt dit många PROFFESORISKA kronor i mina da´r...

Att folk inte har koll på att det heter odontologiska inst. klarar jag av utan problem men inte att så många kallar provisoriska kronor för "proffesoriska".

• drömland

Hahaha!!!

Det var det roligaste jag hört på länge!!

didis skrev 2009-07-21 20:52:23 följande:
    Som tandläkare som jobbar på ORDENTOLOGISKA institutionen har jag satt dit många PROFFESORISKA kronor i mina da´r... Att folk inte har koll på att det heter odontologiska inst. klarar jag av utan problem men inte att så många kallar provisoriska kronor för "proffesoriska".
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2009-07-20 21:05:23 följande:
    JA! Eller när man inte skiljer på risk och chans!"chansen att dö är stor.."
    Ja, eller på grund av och tack vare - ungefär samma sak! Språkläraren i mig ryser!
  • Soldemor

Jag vet inte om det förekommer i andra delar av landet, eller om det är dialektalt för skånskan, men när man säger att man skall "prata om något" istället för "tala om", ex: "jag har något att prata om för dig". Brrr!

• Moirie

"Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!

• Heloise

haha

Moirie skrev 2009-07-22 12:36:48 följande:
    "Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!
  • Soldemor
    Moirie skrev 2009-07-22 12:36:48 följande:
    Låter lite som Nader i "Sjukan".
  • JustMeAndMyLove

Hahahahaha!!

didis skrev 2009-07-21 20:52:23 följande:
    Som tandläkare som jobbar på ORDENTOLOGISKA institutionen har jag satt dit många PROFFESORISKA kronor i mina da´r... Att folk inte har koll på att det heter odontologiska inst. klarar jag av utan problem men inte att så många kallar provisoriska kronor för "proffesoriska".
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer