• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Jen09

"hitta fram" och "hitta igen" säger vissa också...

Moirie skrev 2009-07-22 12:36:48 följande:
    "Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!
  • allehanda
    "Prata om för dig" låter som en släkting till en annan rysare: att säga att man ska "hitta på något" när man menar att man ska leta efter något. "Jag ska se om jag kan hitta på plånboken". Fantastiskt! Ring patentverket med en gång!
    Här hos oss så letar man efter något och hittar det. Vi söker inte efter något som vi senare finner. Det här är ju talspråk mot skriftspråk.Kanske "på" inte finns där??
  • Nynaeve
    Villemoa skrev 2009-07-17 23:42:45 följande:
    Nää Panzer, det är poetiskt "Alla vill till himmelen men få vill ju dö"
    Jaså, är det DET han sjunger? Jag har alltid hört "Alla vill till himlen men vem fan vill ju dö" vilket är både obegripligt och fult. Men jag är stockholmare, jag kanske behöver en tolk.

En av de felstavningar jag retar mig mest på härinne på BT är "skiljsmässa". Skilsmässa heter det!
  • Villemoa

Haha..jag bor också i Sthlm men är inte riktig stockholmare så kanske därför jag inte behövt tolk i det här fallet
    I övrigt när det gäller skånskan så behöver jag allt som oftast tolk

Nynaeve skrev 2009-07-23 17:01:09 följande:
    Jaså, är det DET han sjunger? Jag har alltid hört "Alla vill till himlen men vem fan vill ju dö" vilket är både obegripligt och fult. Men jag är stockholmare, jag kanske behöver en tolk.En av de felstavningar jag retar mig mest på härinne på BT är "skiljsmässa". Skilsmässa heter det!
  • JustMeAndMyLove

För ett tag sen köpte jag en pulsmätare (til min träning)
    Öppnade upp instruktionsboken (som är på ca 5 miljoner språk) och trodde inte mina ögon:

"För användning viktigt batterier" - Jahaa??
    "Akta, måste blöt vara när användning" - Okej???
    "Kan inte blixt"

Bör jag vara orolig att blixten slår ner i den eller att blixten inte slår ner i den???

HELA instruktionsdelen på svenska är likadan!

• Eileme

Jag har länge "irriterat" mig på när folk säger; "Jag brukar ibland...(käka glass eller vad som helst)

Antingen BRUKAR man göra något eller så gör man något IBLAND

Eller? Vad tycker ni?

• drömland

Jag håller med!!

Eileme skrev 2009-07-31 18:04:50 följande:
    Jag har länge "irriterat" mig på när folk säger; "Jag brukar ibland...(käka glass eller vad som helst)Antingen BRUKAR man göra något eller så gör man något IBLAND Eller? Vad tycker ni?
  • Aleta

Hahaha

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-31 17:46:28 följande:
    För ett tag sen köpte jag en pulsmätare (til min träning)Öppnade upp instruktionsboken (som är på ca 5 miljoner språk) och trodde inte mina ögon:"För användning viktigt batterier" - Jahaa??"Akta, måste blöt vara när användning" - Okej???"Kan inte blixt" Bör jag vara orolig att blixten slår ner i den eller att blixten inte slår ner i den???HELA instruktionsdelen på svenska är likadan!
  • Red Scarlet
    Det där med "hitta på" har jag ALDRIG lyckats förstå. Dock var jag, högst motvilligt, tvungen att använda mig av uttrycket när jag bodde ett år i Dalarna. Somliga enerverande masar kunde absolut inte förstå mitt uttryck "Om du tittar i gång 2 så finns den där.." Utan jag tvingades säga "Gå till gång 2 så hittar du på den där." för att bli förstådd.

Tänk vad folk hittar på.
  • drömland
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-31 17:46:28 följande:
    För ett tag sen köpte jag en pulsmätare (til min träning)Öppnade upp instruktionsboken (som är på ca 5 miljoner språk) och trodde inte mina ögon:"För användning viktigt batterier" - Jahaa??"Akta, måste blöt vara när användning" - Okej???"Kan inte blixt" Bör jag vara orolig att blixten slår ner i den eller att blixten inte slår ner i den???HELA instruktionsdelen på svenska är likadan!
    Hahaha!!! Jag hade helt missat detta inlägg... det var typ det roligaste jag sett!
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer