• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • drömland

Vad säger ni om den här då:

Ballkong

*fniss*

• Aleta

Ojojoj, där var det lätt att bli fast!
    Jag satt och skrattade åt inläggen från blogggeneratorn en stund.
    Särskrivningarna var ju som vanligt roligast och mest irriterande.

Jag fick faktiskt en idé!
    Kan vi inte fixa klisterlappar i form av pratbubblor. De har man alltid med sig tillsammans med en bra penna. När man ser en skylt med särskrivning så skriver man en spydig kommentar och klistrar dit - vips, folkbildning!

T ex (som fanns med på avigsidan):
    Fel anmäld
    "Men anmäl den rätt då!"

Kjell Präst skrev 2009-08-01 22:04:07 följande:

Mycket roligheter på www.avigsidan.com
  • Villemoa

Hoho..DET hade varit jättekul!! Va förvånade folk skulle bli!
    Aleta skrev 2009-08-01 22:58:26 följande:
    Ojojoj, där var det lätt att bli fast! Jag satt och skrattade åt inläggen från blogggeneratorn en stund.Särskrivningarna var ju som vanligt roligast och mest irriterande.Jag fick faktiskt en idé!Kan vi inte fixa klisterlappar i form av pratbubblor. De har man alltid med sig tillsammans med en bra penna. När man ser en skylt med särskrivning så skriver man en spydig kommentar och klistrar dit - vips, folkbildning! T ex (som fanns med på avigsidan):Fel anmäld"Men anmäl den rätt då!"Kjell Präst skrev 2009-08-01 22:04:07 följande:
  • Aleta

Men visst skulle det kännas skönt?
    Och det är ju borttagbart klotter, så det kan väl knappast vara straffbart?

Villemoa skrev 2009-08-01 22:59:44 följande:
    Hoho..DET hade varit jättekul!! Va förvånade folk skulle bli!
  • Aleta

Gaaaaah!
    Nu har jag precis sett två trådar med särskrivningar i rubriken och det kliade i fingrarna att få skriva ett "pratbubbleinlägg".
    Som tur var satt min man bredvid och hindrade mig.

• ascensionday

De och dem kan med fördel ersättas av dom i skriftspråk. Det ser slarvigt ut för oss som är vana vid annat, men eftersom så otroligt många - inklusive många journalister! - inte kan skillnaden är det väl bättre att erkänna slaget förlorat och börja skriva på ett sätt vi alla behärskar. Man vänjer sig nog.

• Lakritsbåten

Bra idé med pratbubbleinlägg. Jag har fått ögonen på alla de orättmätigt använda STORA bokstäverna som används här och var i samhället.

Aleta skrev 2009-08-01 23:22:10 följande:
    Gaaaaah!Nu har jag precis sett två trådar med särskrivningar i rubriken och det kliade i fingrarna att få skriva ett "pratbubbleinlägg".Som tur var satt min man bredvid och hindrade mig.
  • emelieochlinus

Liknande klisterlappar finns faktiskt (eller åtminstone fanns) skrivihop.nu försökte omvända alla särskrivare och gjorde orange klisterlappar där det stod "varning! Särskrivning" på.
    Deras hemsida uppdateras inte längre men där finns en hel del roligt material att kolla på sedan tidigare.

Aleta skrev 2009-08-01 22:58:26 följande:
    Jag fick faktiskt en idé!Kan vi inte fixa klisterlappar i form av pratbubblor. De har man alltid med sig tillsammans med en bra penna. När man ser en skylt med särskrivning så skriver man en spydig kommentar och klistrar dit - vips, folkbildning! :
  • emelieochlinus

En rolig där är tillexempel en annons från shell där det står:
    "Mellan kl 12-16 kollar vi glykolhalt + spolar vatten och
    olja på din bil!"
    Vem vill att man ska få vatten och olja spolat på sin bil?!

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer