• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Maalina

Förresten finns det inget som stör mig så mycket som särskrivningar! Min sambo är såpass "dyslektisk" att han kan skriva "jord gubbe" eller "fotbolls match" med rättfärdigandet att "det är ju två olika ord". Suck!

• Imma

Om han är dyslektiker är det ju inte konstigt att det blir så ibland. Är han inte det är det ett rätt ojuste begrepp att ta till tycker jag (som är lite känslig för folk som gör sig lustiga över riktiga funktionshinder av olika slag).

Maalina skrev 2009-08-18 15:55:37 följande:
    Förresten finns det inget som stör mig så mycket som särskrivningar! Min sambo är såpass "dyslektisk" att han kan skriva "jord gubbe" eller "fotbolls match" med rättfärdigandet att "det är ju två olika ord". Suck!
  • Maalina

Han är inte dyslektiker. I övrigt tycker jag att du överreagerar med din moralpredikan, men men.. Sån är jag..

Imma skrev 2009-08-18 16:01:55 följande:
    Om han är dyslektiker är det ju inte konstigt att det blir så ibland. Är han inte det är det ett rätt ojuste begrepp att ta till tycker jag (som är lite känslig för folk som gör sig lustiga över riktiga funktionshinder av olika slag).
  • Imma

Jag är inte så politiskt korrekt egentligen. Dock tycker jag att tonen i den här typen av trådar kan tendera att vara lite raljerande ibland (här är jag verkligen skyldig själv) och för mig är det viktigt att vara ödmjuk nog att ha förståelse för att alla inte har samma förutsättningar att uttrycka sig väl i skrift.

Dyslexi har jag så nära mig att jag har lite svårt för den typen av "skämt".

No offense!

Maalina skrev 2009-08-18 16:11:12 följande:
    Han är inte dyslektiker. I övrigt tycker jag att du överreagerar med din moralpredikan, men men.. Sån är jag..
  • shakynose
    Maalina skrev 2009-08-18 15:49:20 följande:
    Heter det inte "help me to find a hotel"..?
    [/citat]
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-18 15:51:31 följande:
    [citat]
    Jo, inget and där inte, det måste vara talspråk i såna fall.
    Jo man säger faktiskt så. Och det intressanta är just att det är samma "fel" som många svenskar gör på vårt språk.
  • shakynose

Förresten är det inte riktigt bra språk att skriva "help me to find" heller, "help me find" är bättre!

• Aleta

Please assist me in finding a hotel, sir!

shakynose skrev 2009-08-18 16:57:15 följande:
    Förresten är det inte riktigt bra språk att skriva "help me to find" heller, "help me find" är bättre!
  • Villemoa

Eller "Could you help me finding a hotel please?"

• Linadesign
    Är det verkligen så? Jag skulle säga att skillnaden är som på svenska:
    Hjälp mig att hitta / Hjälp mig hitta
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-08-18 17:06:40 följande:
    Please assist me in finding a hotel, sir!
    Guldstjärna!
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer