• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • shakynose
    Linadesign skrev 2009-08-18 17:17:43 följande:
    Är det verkligen så? Jag skulle säga att skillnaden är som på svenska:Hjälp mig att hitta / Hjälp mig hitta
    Ja så är det verkligen!
  • feministbrud

Men Australien är ju ingen ö! Dock har jag hört i grönland av en som bor där. Låter märkligt i mina öron.

Imma skrev 2009-08-18 15:44:44 följande:
    Det där tror jag är dialektalt. Han en kompis som skiljer på om en ö är ett land eller "bara" en del av ett land. Hon säger alltså:Jag var i Irland MENJag var på GotlandFett irriterande! Och hur gör ni med Australien - "i" eller "på"?
  • Bobou

Hoppar in i tråden med en språkvetarförklaring:

Det finns (minst) två ord som på svenska kan uttalas som ett kort "å"; 'och' och 'att'. Tänk t.ex. satser som "bra att ha" eller "lätt för dig att säga" - många uttalar där ordet 'att' på samma sätt som man oftast uttalar 'och'. Trots att orden har så skilda betydelser gör detta att vissa blandar ihop dem, och tolkar det som att vad personen säger är "bra och ha" eller "lärr för dig och säga".

...och sedan skriver och pratar de därefter.

Imma skrev 2009-08-18 08:40:39 följande:
    När man säger (och skriver) "och" när det ska vara "att". "Hjälp mig och hitta en bra festlokal"
  • shakynose
    Villemoa skrev 2009-08-18 17:13:21 följande:
    Eller "Could you help me finding a hotel please?"
    Nej, inte -ing formen efter help me! Det blir ju "Hjälp mig hittar!" Typ...

Ett till exempel är att man säger "try and find" (försöka och hitta) ibland istället för "try to find" (försöka att hitta), jag tycker verkligen att det är lustigt att de gör samma fel där...

Någon som vet vad detta kommer sig av? Är det verkligen ett fel?
  • Aleta
    shakynose skrev 2009-08-18 17:17:54 följande:
    Guldstjärna!
  • JustMeAndMyLove

Efter att ha granskat mig själv inser jag att jag helt norrländsk tar bort ordet när jag pratar :P

"Hjälp mig hitta festlikal" "Jag kommer gå vilse" etc.

Men jag skriver inte som jag pratar dock ;)

• JustMeAndMyLove

Nä det är väl en hel världsdel (räknas väl som en?)? (Enda geografikunskaperna jag äger kommer från spelet "Risk") hehe

feministbrud skrev 2009-08-19 13:04:41 följande:
    Men Australien är ju ingen ö! Dock har jag hört i grönland av en som bor där. Låter märkligt i mina öron.
  • Imma

Nu blir det väldigt filosofiskt här och jag inser att jag antagligen bara borde släppa den här frågan.

Huruvida Australien är en ö är en fråga som inte tycks ha något direkt svar. Vissa hävdar att det både är en kontinent och en ö. Forskaren i den övre länken hittar många förklaring till varför Australien är en ö, men avslutar nog resonemanget med att det nog trots allt kanske är att betraktas som en kontinent. Den undre länken gör det enklare för sig och kallar det helt enkelt för "the Island continent".

www.worldislandinfo.com/CONTISLAND.html

www.highbeam.com/doc/1P1-29435086.html

feministbrud skrev 2009-08-19 13:04:41 följande:
  • Aleta

Hela vår planet är ju en liten ö i rymden. Vi bor på Jorden, så egentligen borde alla platser på jorden bli i om man följer hur man gör med öar t ex. På Gotland men i Visby. På Jorden men i Gotland?
    Om vi nu ska börja filosofera.

Imma skrev 2009-08-20 08:51:52 följande:
    Nu blir det väldigt filosofiskt här och jag inser att jag antagligen bara borde släppa den här frågan. Huruvida Australien är en ö är en fråga som inte tycks ha något direkt svar. Vissa hävdar att det både är en kontinent och en ö. Forskaren i den övre länken hittar många förklaring till varför Australien är en ö, men avslutar nog resonemanget med att det nog trots allt kanske är att betraktas som en kontinent. Den undre länken gör det enklare för sig och kallar det helt enkelt för "the Island continent". www.worldislandinfo.com/CONTISLAND.htmlwww.highbeam.com/doc/1P1-29435086.html
  • Imma

Driver du med mig?

Aleta skrev 2009-08-20 09:10:00 följande:
    Hela vår planet är ju en liten ö i rymden. Vi bor på Jorden, så egentligen borde alla platser på jorden bli i om man följer hur man gör med öar t ex. På Gotland men i Visby. På Jorden men i Gotland? Om vi nu ska börja filosofera.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer