• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • orangegirl

Jag retar mig på när folk säger "igengklien" när de menar "egentligen"...

• shakynose
    Aleta skrev 2009-07-09 20:39:42 följande:
    Den där herr morgon verkar vara en cool snubbe. Har du hand nummer?
    Nej tyvärr, men jag fick veta idag att en fryst kyckling lever i Rosengård. Han kan vi nog få fatt i!
  • shakynose
    orangegirl skrev 2009-07-09 20:42:41 följande:
    Ingen säger så i Skåne! Däremot så tror de att saker å ting hände "i fjor" om det hände sig förra året.
  • JustMeAndMyLove

Här i norrland är klassikern:
    Jag måste gå jag. Skicka mig en öl, Du. Jag ska nog ta och äta jag.

Hehe, men jag pratar så själv också men jag blir galen när folk SKRIVER så

Eller: "Ja prater väl så jag men blir helt gal när mänskär skriverett så."

• drömland
    orangegirl skrev 2009-07-09 20:42:41 följande:
    Åh det är också hemskt förskräckligt!

Eller den här då, Ballkong
  • Moirie

Det här med "de" och "dem" tror jag beror på att folk använder enbart "dom" i talspråk och när de anstränger sig för att skriva mer korrekt så tror de att "dom" alltid går att ersätta med "dem". Bättre att köra konsekvent på dom, vilket förmodligen är den enda form som kommer överleva med tiden

• baralillajag

Intressant tråd!! Jag kommenterar gärna språkfel. =) Tycker det är så spännande så fel det kan bli ibland. Särskrivningar och stavfel.. =) Är själv ingen expert på stavning. Något som jag ofta stör mig på är när man inte skiljer på han och honom/ hon och henne. Ska det vara så svårt?

Igår låg jag och min sambo och tittade på Bones på tv. Den som gjorde den svenska texten kunde tydligen inte skillnaden på Ända och Enda. När det skulle vara Enda så var översättningen Ända (vilket betyder något helt annat) Jag låg och störde mig ett bra tag på det kan jag säga!!

• drömland
    Moirie skrev 2009-07-09 20:48:48 följande:
    Det här med "de" och "dem" tror jag beror på att folk använder enbart "dom" i talspråk och när de anstränger sig för att skriva mer korrekt så tror de att "dom" alltid går att ersätta med "dem". Bättre att köra konsekvent på dom, vilket förmodligen är den enda form som kommer överleva med tiden
    Fast det är så otroligt sällan som dem är det korrekta, det är nästan alltid de...
  • Moirie

"han levererar" är en annan av mina käpphästar! Vadå levererar? Det levereras konserter, idrottsprestationer och jobbprestationer.

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer