• Aleta

De och Dem och andra språkliga irritationer

Ojojoj, där var det lätt att bli fast!
    Jag satt och skrattade åt inläggen från blogggeneratorn en stund.
    Särskrivningarna var ju som vanligt roligast och mest irriterande.

Jag fick faktiskt en idé!
    Kan vi inte fixa klisterlappar i form av pratbubblor. De har man alltid med sig tillsammans med en bra penna. När man ser en skylt med särskrivning så skriver man en spydig kommentar och klistrar dit - vips, folkbildning!

T ex (som fanns med på avigsidan):
    Fel anmäld
    "Men anmäl den rätt då!"

Kjell Präst skrev 2009-08-01 22:04:07 följande:

Mycket roligheter på www.avigsidan.com
  • Aleta

Men visst skulle det kännas skönt?
    Och det är ju borttagbart klotter, så det kan väl knappast vara straffbart?

Villemoa skrev 2009-08-01 22:59:44 följande:
    Hoho..DET hade varit jättekul!! Va förvånade folk skulle bli!
  • Aleta

Gaaaaah!
    Nu har jag precis sett två trådar med särskrivningar i rubriken och det kliade i fingrarna att få skriva ett "pratbubbleinlägg".
    Som tur var satt min man bredvid och hindrade mig.

• Aleta

Den var bra!

emelieochlinus skrev 2009-08-02 09:06:07 följande:
    En rolig där är tillexempel en annons från shell där det står:"Mellan kl 12-16 kollar vi glykolhalt + spolar vatten och olja på din bil!"Vem vill att man ska få vatten och olja spolat på sin bil?!
  • Aleta

Vart är en riktning.
    "Vart ska du gå min lilla flicka?"
    Var är var något befinner sig.
    "Hon visste inte var det låg."

Jag erkänner mig också skyldig till att säga vart istället för blev ibland, men jag hävdar att det inte är helt fel, bara ålderdomligt:
    "Varde ljus" och det vart det!
    ("Bli ljus" och det blev det.)

Vad som är värre är att både jag och min man har börja dra ihop varit till vart. Det måste vi jobba bort!

• Aleta

Förresten, i Norrland säger man väl "vars"?

• Aleta

Ja, det retar jag mig också på!

Förresten så har min man börjat klaga på mig för att jag uttalar "de" i barnböckerna när jag läser högt för barnen. Dem uttalar jag "dom". Jag hävdar att det bara är att lyssna på Astrid Lindgren när hon läser. Hon säger "di" varje gång det står "de" och det låter hur bra som helst.

JustMeAndMyLove: sjung varje gång du ska skriva vart. "Vart ska du gå min lilla flicka? Jo, jag ska gå att hämta dricka."

Imma skrev 2009-08-18 08:40:39 följande:
    När man säger (och skriver) "och" när det ska vara "att". "Hjälp mig och hitta en bra festlokal"
  • Aleta

Jag håller med dig!
    Skriver man: hjälp mig och sy i den här knappen. Då är det en bön om hjälp med något oklart samt en ganska ohövlig order att sy i en knapp!

Imma skrev 2009-08-18 10:08:55 följande:
    Aldrig! Alltså om "hjälpen" och "hitta:t" är två separata grejer håller jag med dig. Alltså:"Hjälp mig med det här och när du ändå håller på kan du väl hitta en festlokal åt mig"Men (jag vet att jag inte kan börja en mening med "men") om det är hjälp med att hitta festlokalen som avses fungerar det bara inte att använda "och".Eller har jag blivit så gammal att jag motsätter mig språkutveckling?
  • Aleta

Please assist me in finding a hotel, sir!

shakynose skrev 2009-08-18 16:57:15 följande:
    Förresten är det inte riktigt bra språk att skriva "help me to find" heller, "help me find" är bättre!
  • Aleta
    shakynose skrev 2009-08-18 17:17:54 följande:
    Guldstjärna!
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer