• shakynose

De och Dem och andra språkliga irritationer

JD: Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg.

shakynose skrev 2009-07-10 09:56:16 följande:
    Vem har bestämt det? Antagligen någon politiker som aldrig själv fattat just denna skrivregel... SUCK!F.ö. så är ju regeln för sammansättning av tvåstaviga ord att den sista stavelsen i det första ordet faller bort, alltså heter det egentligen "svensklärare" och inte "svenskalärare". MEN jag tycker att det BORDE vara en skillnad för skolämnena! Man säger ju inte "mattlärare" eller "gymplärare", så då borde det vara samma som gäller för alla ämnen. Så jag tycker att det BORDE heta "svenskalärare", men eftersom jag fått lära mig att det är fel så reagerar jag ändå på det...
  • shakynose
    Villemoa skrev 2009-07-13 23:10:30 följande:
    Ja och folk som uttalar landet Schweiz [shveiz] fel och säger [svejch] istället!
    [/citat]
    agtiwi skrev 2009-07-13 11:46:50 följande:
    [citat]
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så detta kanske redan skrivits.. Ett ord som ofta uttalas fel och som jag åtminstone stör mig på är ordet Egypten. Varför ska en del envisas med att uttala det Egyptien? Har länge funderat på vart i:et kommer ifrån...
    Ijypten, uvesa och schweich heter det ju!
  • shakynose

Jag retar mig på att så många här på bt skriver "borgligt bröllop". Retar mig faktiskt riktigt mycket på det och är farligt nära att sabba många trådar med att påpeka detta...

• shakynose

Låttexter tycker inte jag räknas! Om de inte är rakt av dåliga...

• shakynose
    Imma skrev 2009-08-18 08:40:39 följande:
    När man säger (och skriver) "och" när det ska vara "att". "Hjälp mig och hitta en bra festlokal"
    Ja, den stör jag mig också på! Har dock börjat grunna på om det egentligen är så himla fel.

Grejen är att på engelska så säger man det också så ibland, "help me and find a hotel", (man skriver dock aldrig så vad jag vet) så jag undrar vad det kommer från? Menar man att man både skall hjälpa och hitta, istället för hjälpa att hitta? I så fall är det ju faktiskt rätt!
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-08-18 10:12:30 följande:
    Jag håller med dig!Skriver man: hjälp mig och sy i den här knappen. Då är det en bön om hjälp med något oklart samt en ganska ohövlig order att sy i en knapp!
    Ja, och jag tror faktiskt att man kan säga så. Tror inte att det är någon nymodighet heller, utan snarare tvärtom.

Om man inte alls kan sy i knappen själv så måste ju någon annan göra hela jobbet, så då blir det ju faktiskt rätt. Om man behöver assistans däremot, som när man letar efter något, så blir det ju fel att säga så eftersom man då antyder att det är den man fråga som ska göra allt letande.
  • shakynose
    Maalina skrev 2009-08-18 15:49:20 följande:
    Heter det inte "help me to find a hotel"..?
    [/citat]
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-18 15:51:31 följande:
    [citat]
    Jo, inget and där inte, det måste vara talspråk i såna fall.
    Jo man säger faktiskt så. Och det intressanta är just att det är samma "fel" som många svenskar gör på vårt språk.
  • shakynose

Förresten är det inte riktigt bra språk att skriva "help me to find" heller, "help me find" är bättre!

• shakynose
    Aleta skrev 2009-08-18 17:06:40 följande:
    Please assist me in finding a hotel, sir!
    Guldstjärna!
  • shakynose
    Linadesign skrev 2009-08-18 17:17:43 följande:
    Är det verkligen så? Jag skulle säga att skillnaden är som på svenska:Hjälp mig att hitta / Hjälp mig hitta
    Ja så är det verkligen!
  • shakynose
    Villemoa skrev 2009-08-18 17:13:21 följande:
    Eller "Could you help me finding a hotel please?"
    Nej, inte -ing formen efter help me! Det blir ju "Hjälp mig hittar!" Typ...

Ett till exempel är att man säger "try and find" (försöka och hitta) ibland istället för "try to find" (försöka att hitta), jag tycker verkligen att det är lustigt att de gör samma fel där...

Någon som vet vad detta kommer sig av? Är det verkligen ett fel?
  • shakynose

Man bor absolut inte på stan! Man kan "gå på stan" i hela Sverige tror jag, men bor gör man definitivt I stan. "Landet" däremot både bor och går man "på".

• shakynose
    Fjosok skrev 2009-10-04 12:12:15 följande:
    På Södermalm i Stockholm finns "Riccardos pizza och sallads bar"Här är det ingen tvekan om arbetsfördelningen.1. Riccardo bakar pizzorna 2. Sallad häller upp ölen
    Hihihi!
  • shakynose
    Soldemor skrev 2009-10-05 20:55:00 följande:
    Känns sååå skånskt! Till min stockholmska makes stora förtret "bytade" jag ofta och naturligtvis har jag (och väldigt många med mig nere i Skåneland) dammsugat. Det står jag för och fortsätter säga!
    Fast "dammsugat" säger jag också, bara för att det markerar att det faktiskt inte är jag själv som krälat runt på golvet och sörplat.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer