• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • emelieochlinus

Åh, jag måste bara säga att jag gillar Lidköpingsdialekten, den är så mysig! Är själv smålänning men farmor och farfar är från Lidköping.
    "Den häringa kakan sa jag ha!" och annat sånt...

feministbrud skrev 2009-09-18 13:52:06 följande:
    I min hemstad (Lidköping) så åker vi FRAM PÅ stan (och ibland åker vi bara fram, "på stan" är överflödigt). När jag flyttade till Göteborg möttes detta av många fniss.
  • feministbrud

emelieochlinus skrev 2009-09-21 11:14:57 följande:

Åh, jag måste bara säga att jag gillar Lidköpingsdialekten, den är så mysig! Är själv smålänning men farmor och farfar är från Lidköping."Den häringa kakan sa jag ha!" och annat sånt...

Jag talar dock inte så mycket dialekt, men fram på stan åker jag allt som oftast
  • Aleta

Suck, jag är på jakt efter en mycket speciell lampa, så jag läser på Blocket varje dag och snart blir jag tokig!
    vad är det som händer egentligen, kan INGEN svenska idag? Nästan varenda annons är särskriven:
    "Bar stolar och lampor"
    Jaha, och vad säljer du i din annons när du har burit färdigt?

• passionsblomman

EXAKT vad jag satt och tänkte på igårkväll, när jag kollade av Blocket!

HELT sanslöst!

Aleta skrev 2009-09-30 22:19:28 följande:
    Suck, jag är på jakt efter en mycket speciell lampa, så jag läser på Blocket varje dag och snart blir jag tokig!vad är det som händer egentligen, kan INGEN svenska idag? Nästan varenda annons är särskriven:"Bar stolar och lampor"Jaha, och vad säljer du i din annons när du har burit färdigt?
  • Aleta

Skönt att man kan gnälla lite här!

passionsblomman skrev 2009-09-30 22:27:12 följande:
    EXAKT vad jag satt och tänkte på igårkväll, när jag kollade av Blocket! HELT sanslöst!
  • Fjosok

Andra exempel.

Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.

C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.

• Heloise

I Gävle går vi upp på söder, bor uppe på söder

• Aleta

Oäckta cpråk bruk.

Fjosok skrev 2009-09-30 23:10:47 följande:
    Andra exempel.Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.
  • Aleta

bruc heter det givetvic!

Aleta skrev 2009-09-30 23:29:06 följande:
    Oäckta cpråk bruk.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer