• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • feministbrud

Håller med om allt utom ortsnamnen. Jag har precis börjat vänja mig vid Kuba. Men Kanada? Nej, aldrig!

Fjosok skrev 2009-09-30 23:10:47 följande:
    Andra exempel.Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.
  • jofmanytalents

Shit, den här tråden har blivit lång! Men den är väldigt rolig att läsa, jag är en av de människor som struntat i många inlägg här på BT för att jag får så hemska bilder av människorna bakom texten Nu är säkert det här ämnet redan avklarat men jag orkar inte läsa igenom allting som skrivits: Sweitsch!!!! Hur kan man tro att det är så man säger när det så tydligt är Sch i början? Schweiz eller om man hellre vill: Tjväjts. Så uttalas det. Punkt.

• Daa

Stör mig också på det. Men jag tycker mig ha läst, tror det var Fredrik Lindström som hade skrivit det, att Schw-ljudet inte är ett naturligt ljud i svenskan och därför blir det lätt Sweitsch om man uttalar det lite slarvigt.

jofmanytalents skrev 2009-10-01 13:37:23 följande:
    Shit, den här tråden har blivit lång! Men den är väldigt rolig att läsa, jag är en av de människor som struntat i många inlägg här på BT för att jag får så hemska bilder av människorna bakom texten Nu är säkert det här ämnet redan avklarat men jag orkar inte läsa igenom allting som skrivits: Sweitsch!!!! Hur kan man tro att det är så man säger när det så tydligt är Sch i början? Schweiz eller om man hellre vill: Tjväjts. Så uttalas det. Punkt.
  • Moirie

Särskrivningar... hur svårt kan det vara? I skrivande stund finns hela tre stycken som rubriker på sida ett bland alla nya trådar. I svenskan kan man sätta ihop nästan vilka ord som helst och det blir korrekt språkbruk. Sär skriv och det blir förvirring. Min senaste favorit är kanon fotograf

• jofmanytalents
    Moirie skrev 2009-10-01 21:55:10 följande:
    Särskrivningar... hur svårt kan det vara? I skrivande stund finns hela tre stycken som rubriker på sida ett bland alla nya trådar. I svenskan kan man sätta ihop nästan vilka ord som helst och det blir korrekt språkbruk. Sär skriv och det blir förvirring. Min senaste favorit är kanon fotograf
    Om ni gillar sär skrivningar så är avig sidan en kanon bra sida dem är jätte roliga
    (avigsidan.com)
  • passionsblomman

Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.

Jag har svårt att läsa och hänga med...

• Moirie
    passionsblomman skrev 2009-10-01 22:06:06 följande:
    Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.Jag har svårt att läsa och hänga med...
    Det är ok om man har bråttom som tex när man snabbt ska få iväg ett sms eller skicka ett meddelande på ett online-spel men på ett forum ser det bara slarvigt ut. (Det gör det i och för sig i de andra sammanhangen med men jag stör mig inte då).
  • passionsblomman

Precis!
    Märkte även när jag hade en annons ute på Blocket nyligen, att många kör "sms-stilen" även i mail till folk de är helt obekanta med.
    Som, "skicka mer(!)bilder"/xxxx

Man likson ba hallåååå!

Ett hej kan man väl iallafall kosta på sig?

Eller när folk bara svarar "Hallå?" när man ringer ett nummer som står som kontakt på en hemsida för en idrottsförening ellerannan verksamhet.

Jag gillar inte "hallaå" ens privat. Man svarar med sitt namn tycker jag.

Moirie skrev 2009-10-01 22:18:55 följande:

Det är ok om man har bråttom som tex när man snabbt ska få iväg ett sms eller skicka ett meddelande på ett online-spel men på ett forum ser det bara slarvigt ut. (Det gör det i och för sig i de andra sammanhangen med men jag stör mig inte då).
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer