• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Aleta

å d e jät jobbit. orkar ej läsa sånt. ej svara helr.

passionsblomman skrev 2009-10-01 22:06:06 följande:
    Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.Jag har svårt att läsa och hänga med...
  • passionsblomman

Tänkte nästan det.

Aleta skrev 2009-10-01 22:55:56 följande:
    å d e jät jobbit. orkar ej läsa sånt. ej svara helr.
  • jofmanytalents
    Fjosok skrev 2009-09-30 23:10:47 följande:
    Andra exempel.Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.
    På Ica Maxi i Falun säljer de caktusar
  • jofmanytalents

Eller jag undrar om det var kactusar? Ytterst märklig stavning tyckte jag i alla fall...

• Villemoa

Snacka om att man stavar som man uttalar!!

Bobou skrev 2009-10-02 22:56:18 följande:
    Haha, jag såg en lunchmeny härom dagen med obegine...
  • passionsblomman

Det roligaste någonsin var när jag och min sambo stod vid grönsaksdisken och han plötsilgt sa med jätteglad och hurtig stämma : Men DU ska vi inte ta och grilla några så´na här schyssta aborginer?

Jag höll på att kissa på mig inne på Coop för jag skrattade så jag kiknade och grät. Jag garvar än idag åt det. Min sambo tycker inte alls att det är lika roligt...
    Bobou skrev 2009-10-02 22:56:18 följande:
    Haha, jag såg en lunchmeny härom dagen med obegine...
  • Fjosok

På Södermalm i Stockholm finns "Riccardos pizza och sallads bar"

Här är det ingen tvekan om arbetsfördelningen.

1. Riccardo bakar pizzorna

2. Sallad häller upp ölen

• shakynose
    Fjosok skrev 2009-10-04 12:12:15 följande:
    På Södermalm i Stockholm finns "Riccardos pizza och sallads bar"Här är det ingen tvekan om arbetsfördelningen.1. Riccardo bakar pizzorna 2. Sallad häller upp ölen
    Hihihi!
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-10-04 01:43:44 följande:
    Det roligaste någonsin var när jag och min sambo stod vid grönsaksdisken och han plötsilgt sa med jätteglad och hurtig stämma : Men DU ska vi inte ta och grilla några så´na här schyssta aborginer? Jag höll på att kissa på mig inne på Coop för jag skrattade så jag kiknade och grät. Jag garvar än idag åt det. Min sambo tycker inte alls att det är lika roligt...
    Ransonerar av ett visst skäl min närvaro på BT för närvarande, men den här kan jag inte missa! Min svärfar var för många år sedan på resa i Australien. Vid hemkomsten förklarade han entusiastiskt att han sett flera "Azerbadjaner". Jag har skäl att misstänka att det var Aboriginer han menade
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer