• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • connys hjärta

Något som stör mig är när folk skriver:E d ok elr?? Och ordet SKALL.Jag skall gå och köpa en ring..Heter det inte jag SKA!!! Morr på morgonen..

• passionsblomman

Åååååh vad roligt!

-Fast din ransonering är tvärtom mycket tråkig!
    Jag har också ransonerat mig lite. Eller censurerat kanske...

Kjell Präst skrev 2009-10-05 09:10:26 följande:
    Ransonerar av ett visst skäl min närvaro på BT för närvarande, men den här kan jag inte missa! Min svärfar var för många år sedan på resa i Australien. Vid hemkomsten förklarade han entusiastiskt att han sett flera "Azerbadjaner". Jag har skäl att misstänka att det var Aboriginer han menade
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-01 22:45:53 följande:
    Precis!Märkte även när jag hade en annons ute på Blocket nyligen, att många kör "sms-stilen" även i mail till folk de är helt obekanta med.Som, "skicka mer(!)bilder"/xxxxMan likson ba hallåååå!Ett hej kan man väl iallafall kosta på sig?Eller när folk bara svarar "Hallå?" när man ringer ett nummer som står som kontakt på en hemsida för en idrottsförening ellerannan verksamhet.Jag gillar inte "hallaå" ens privat. Man svarar med sitt namn tycker jag.Moirie skrev 2009-10-01 22:18:55 följande:
    Håller med!!! Stör mig enormt på Hallåandet. Jag spöar min man varje dag för det där. Därifrån han kommer svarar ALLA Hallå och jag blir tokig!! Iofs så har nästan alla samma förnamn, det är inte lika stor variation som hos oss. Men ändå.
    Eftersom min man verkar vara hopplöst fall så har jag lärt min sexåring sedan hon var fyra att svara med namn: Så hon säger "Hallå/Hej det är XXXXX" Låter jättegulligt
  • Sonja68

Och min far är övertygad om att den taggiga växten är en KATTUS!

• passionsblomman

Hihihi!
    Sonja68 skrev 2009-10-05 13:36:47 följande:
    Och min far är övertygad om att den taggiga växten är en KATTUS!
  • passionsblomman

För att ytterligare hänga ut min dyslektiske sambo-som verkar dyslektisk även vad gäller det talade ordet, så säger han Advokado om Avocado och ett Burspråk tycker han vi kan bygga, men då heter det i hans värld ett Bukspråk.

Jag vill absolut inte skratta ut HONOM, men jag kan inte hjälpa att jag gråter av skratt när sådana där ordvrängningar hoppar ut.

• JuliaAmalia

Åh men vilken underbar tråd! Härligt med fler språkpoliser här på BT! Trodde faktiskt att det inte fanns det då jag aldrig har varit med om en plats på internet där det stavas fel och särskrivs så mycket. Men skönt, då är vi fler som irriterar oss.

Måste bara ställa en fråga; är det bara jag som har rättstavningsprogram här på BT? Alltså när man skriver nya inlägg, kommenterar (t ex som nu) osv så uppmärksammar datorn stavfel och liknande. Börjar misstänka att det bara är jag som har det, för om alla hade det så borde det ju inte vara så otroligt mycket stavfel, särskrivningar osv. Eller?

• feministbrud

Jag har det hemma i firefox, men inte i explorer som vi har på jobbet. Det kan vara en förklaring till att så många stavar fel.

JuliaAmalia skrev 2009-10-05 14:26:22 följande:
    Åh men vilken underbar tråd! Härligt med fler språkpoliser här på BT! Trodde faktiskt att det inte fanns det då jag aldrig har varit med om en plats på internet där det stavas fel och särskrivs så mycket. Men skönt, då är vi fler som irriterar oss. Måste bara ställa en fråga; är det bara jag som har rättstavningsprogram här på BT? Alltså när man skriver nya inlägg, kommenterar (t ex som nu) osv så uppmärksammar datorn stavfel och liknande. Börjar misstänka att det bara är jag som har det, för om alla hade det så borde det ju inte vara så otroligt mycket stavfel, särskrivningar osv. Eller?
  • passionsblomman

JuliaAmalia: Nej, jag har inget sådant. Och snubblar på orden gör jag och orkar inte alltid läsa och rätta till, men de rena språkfelen, som de och dem och särskrivningseländet, det blir jag helstörd av.

• Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-05 14:15:18 följande:
    För att ytterligare hänga ut min dyslektiske sambo-som verkar dyslektisk även vad gäller det talade ordet, så säger han Advokado om Avocado och ett Burspråk tycker han vi kan bygga, men då heter det i hans värld ett Bukspråk. Jag vill absolut inte skratta ut HONOM, men jag kan inte hjälpa att jag gråter av skratt när sådana där ordvrängningar hoppar ut.
    Hahaha
    Varför gör jag kopplingen Bukspråk - Buksyster/Bukbroder...
    Hmmmm....

Min väninna som har författarplaner och hävdar att hon har skrivandets gåva (vilket hon också har när det kommer till berättande) säger alltid Foaljé och Sjöbjugg, omständlig och... så var det nåt mer som jag glömt nu.
    OCH jag vet att det heter något eller åtminstone nå't men ibland orkar jag bara inte
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer