• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Stefan09

Jag föredrar att fokusera på poängen inte detaljerna.

• Aleta

Jag har stavningskontroll också!
    Jag kör med Google Chrome. Beror det på vilken webbläsare man använder?

JuliaAmalia skrev 2009-10-05 14:26:22 följande:
    Åh men vilken underbar tråd! Härligt med fler språkpoliser här på BT! Trodde faktiskt att det inte fanns det då jag aldrig har varit med om en plats på internet där det stavas fel och särskrivs så mycket. Men skönt, då är vi fler som irriterar oss. Måste bara ställa en fråga; är det bara jag som har rättstavningsprogram här på BT? Alltså när man skriver nya inlägg, kommenterar (t ex som nu) osv så uppmärksammar datorn stavfel och liknande. Börjar misstänka att det bara är jag som har det, för om alla hade det så borde det ju inte vara så otroligt mycket stavfel, särskrivningar osv. Eller?
  • Aleta

Ja, det gör man så gott man kan, men ibland är inläggen helt oläsbara.
    Särskrivningar ändrar ju dessutom betydelsen på orden, så att försöka stava rätt ökar ju möjligheten att framföra sin poäng.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:50:24 följande:
    Jag föredrar att fokusera på poängen inte detaljerna.
  • Aleta

Vad hjälper stavningskontrollen!
    Den godkänner inte ordet särskrivning, men däremot sär skrivning.

• JuliaAmalia

Har inte läst igenom riktigt hela tråden så jag kanske upprepar någonting nu, men jag blir galen på de som säger bytade, alltså bytte. T ex "Jag bytade dammsugarpåse". Eller den härliga dammsugat. Alltså dammsugit. Vad säger man...?

• Sonja68
    Aleta skrev 2009-10-05 14:57:13 följande:
    Vad hjälper stavningskontrollen!Den godkänner inte ordet särskrivning, men däremot sär skrivning.
    Mäh, what the f... ?!
  • passionsblomman

Det KAN ju finnas tillfällen då det är mindre lyckat att berätta att man har grillat Aborginer i helgen också....

• JuliaAmalia
    feministbrud skrev 2009-10-05 14:37:13 följande:
    Jag har det hemma i firefox, men inte i explorer som vi har på jobbet. Det kan vara en förklaring till att så många stavar fel.
    Aha, ja då beror det säkert på det. Jag har verkligen funderat på hur alla här på BT kan stava så helt åt skogen när det finns rättstavningsprogram, men då vet jag vad det beror på. Jag har Firefox och tycker att stavningskontrollen funkar fint för just stavfel, men särskrivningar är det lite sämre med.
  • CeKe

Garv, det där va skoj!

passionsblomman skrev 2009-10-05 15:00:52 följande:
    Det KAN ju finnas tillfällen då det är mindre lyckat att berätta att man har grillat Aborginer i helgen också....
  • Daa
  • Soldemor
    JuliaAmalia skrev 2009-10-05 14:58:46 följande:
    Har inte läst igenom riktigt hela tråden så jag kanske upprepar någonting nu, men jag blir galen på de som säger bytade, alltså bytte. T ex "Jag bytade dammsugarpåse". Eller den härliga dammsugat. Alltså dammsugit. Vad säger man...?
    Känns sååå skånskt! Till min stockholmska makes stora förtret "bytade" jag ofta och naturligtvis har jag (och väldigt många med mig nere i Skåneland) dammsugat. Det står jag för och fortsätter säga!
  • Soldemor
    Inte om man är kannibal!
  • Aleta

Hörde förresten på radio att folk var kannibaler på stenåldern här i Sverige, fast det heter inte stenåldern längre.
    Antagligen blir man tvungen att köpa den nya svenska historien, det lät jättespännande.
    Massor av kvinnor som reste och hittade på saker under vikingatiden, fast det heter inte vikingatiden heller.
    OT, jag vet, men det är Soldemors fel som triggade min hjärna med sin kannibal.

Soldemor skrev 2009-10-05 20:55:43 följande:
    Inte om man är kannibal!
  • passionsblomman

Nejdå, det går att skylla ALLT på min man-precis som vanligt.

Det var han som föreslog att vi skulle grilla Aborginer in the first place. Och han kan säkert hållas ansvarig såhär tio år senare även för OT. Ge mig bara lite tid att vränga till det..
  • shakynose
    Soldemor skrev 2009-10-05 20:55:00 följande:
    Känns sååå skånskt! Till min stockholmska makes stora förtret "bytade" jag ofta och naturligtvis har jag (och väldigt många med mig nere i Skåneland) dammsugat. Det står jag för och fortsätter säga!
    Fast "dammsugat" säger jag också, bara för att det markerar att det faktiskt inte är jag själv som krälat runt på golvet och sörplat.
  • Aleta

Det heter omständlig på riktigt, så där har hon rätt i alla fall.

Sonja68 skrev 2009-10-05 14:49:43 följande:
    Hahaha Varför gör jag kopplingen Bukspråk - Buksyster/Bukbroder... Hmmmm....Min väninna som har författarplaner och hävdar att hon har skrivandets gåva (vilket hon också har när det kommer till berättande) säger alltid Foaljé och Sjöbjugg, omständlig och... så var det nåt mer som jag glömt nu. OCH jag vet att det heter något eller åtminstone nå't men ibland orkar jag bara inte
  • Sonja68
    Aleta skrev 2009-10-05 21:42:22 följande:
    Det heter omständlig på riktigt, så där har hon rätt i alla fall.
    Jaha, vad bra. Det visste jag inte. Man lär sig nåt nytt varje dag . Men enl. SAOB är omständig också accepterat.
  • Aleta

Ja, alla säger ju och skriver så.
    Egentligen så har omständig med omständighet att göra - och titta! Stavningskontrollen godkände inte omständig, men däremot omständlig. Tänk om den bara kunde klara av särskrivningar också - suck.

Sonja68 skrev 2009-10-05 21:50:54 följande:
    Jaha, vad bra. Det visste jag inte. Man lär sig nåt nytt varje dag . Men enl. SAOB är omständig också accepterat.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer