• Aleta

De och Dem och andra språkliga irritationer

Hela vår planet är ju en liten ö i rymden. Vi bor på Jorden, så egentligen borde alla platser på jorden bli i om man följer hur man gör med öar t ex. På Gotland men i Visby. På Jorden men i Gotland?
    Om vi nu ska börja filosofera.

Imma skrev 2009-08-20 08:51:52 följande:
    Nu blir det väldigt filosofiskt här och jag inser att jag antagligen bara borde släppa den här frågan. Huruvida Australien är en ö är en fråga som inte tycks ha något direkt svar. Vissa hävdar att det både är en kontinent och en ö. Forskaren i den övre länken hittar många förklaring till varför Australien är en ö, men avslutar nog resonemanget med att det nog trots allt kanske är att betraktas som en kontinent. Den undre länken gör det enklare för sig och kallar det helt enkelt för "the Island continent". www.worldislandinfo.com/CONTISLAND.htmlwww.highbeam.com/doc/1P1-29435086.html
  • Aleta

Japp!

Imma skrev 2009-08-20 09:18:55 följande:
    Driver du med mig?
  • Aleta

Jag erkänner mig skyldig och går och ställer mig i skamvrån en stund.
    The only Titrania skrev 2009-08-20 15:01:26 följande:

Måste bara få peta in att man inte har tre "G'n" efter varandra ;) Antingen skriver man bloggeneratorn eller blogg-generatorn :P*retas lite* ^_^
  • Aleta

Suck, jag är på jakt efter en mycket speciell lampa, så jag läser på Blocket varje dag och snart blir jag tokig!
    vad är det som händer egentligen, kan INGEN svenska idag? Nästan varenda annons är särskriven:
    "Bar stolar och lampor"
    Jaha, och vad säljer du i din annons när du har burit färdigt?

• Aleta

Skönt att man kan gnälla lite här!

passionsblomman skrev 2009-09-30 22:27:12 följande:
    EXAKT vad jag satt och tänkte på igårkväll, när jag kollade av Blocket! HELT sanslöst!
  • Aleta

Oäckta cpråk bruk.

Fjosok skrev 2009-09-30 23:10:47 följande:
    Andra exempel.Jag vill se ut som en princessa på min stora dag. Exact den klänningen vill jag ha. Vi åker till Californien på bröllopsresa. Min klänning köptes från Canada.C är en fin bokstav men bör användas då c används och inte som ersättning s eller k.
  • Aleta

bruc heter det givetvic!

Aleta skrev 2009-09-30 23:29:06 följande:
    Oäckta cpråk bruk.
  • Aleta

å d e jät jobbit. orkar ej läsa sånt. ej svara helr.

passionsblomman skrev 2009-10-01 22:06:06 följande:
    Vad tycker ni om att man skriver texten som om det vore ett sms då? "D E ej ok att du säger så" typ.Jag har svårt att läsa och hänga med...
  • Aleta

Jag har stavningskontroll också!
    Jag kör med Google Chrome. Beror det på vilken webbläsare man använder?

JuliaAmalia skrev 2009-10-05 14:26:22 följande:
    Åh men vilken underbar tråd! Härligt med fler språkpoliser här på BT! Trodde faktiskt att det inte fanns det då jag aldrig har varit med om en plats på internet där det stavas fel och särskrivs så mycket. Men skönt, då är vi fler som irriterar oss. Måste bara ställa en fråga; är det bara jag som har rättstavningsprogram här på BT? Alltså när man skriver nya inlägg, kommenterar (t ex som nu) osv så uppmärksammar datorn stavfel och liknande. Börjar misstänka att det bara är jag som har det, för om alla hade det så borde det ju inte vara så otroligt mycket stavfel, särskrivningar osv. Eller?
  • Aleta

Ja, det gör man så gott man kan, men ibland är inläggen helt oläsbara.
    Särskrivningar ändrar ju dessutom betydelsen på orden, så att försöka stava rätt ökar ju möjligheten att framföra sin poäng.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:50:24 följande:
    Jag föredrar att fokusera på poängen inte detaljerna.
  • Aleta

Vad hjälper stavningskontrollen!
    Den godkänner inte ordet särskrivning, men däremot sär skrivning.

• Aleta

Hörde förresten på radio att folk var kannibaler på stenåldern här i Sverige, fast det heter inte stenåldern längre.
    Antagligen blir man tvungen att köpa den nya svenska historien, det lät jättespännande.
    Massor av kvinnor som reste och hittade på saker under vikingatiden, fast det heter inte vikingatiden heller.
    OT, jag vet, men det är Soldemors fel som triggade min hjärna med sin kannibal.

Soldemor skrev 2009-10-05 20:55:43 följande:
    Inte om man är kannibal!
  • Aleta

Det heter omständlig på riktigt, så där har hon rätt i alla fall.

Sonja68 skrev 2009-10-05 14:49:43 följande:
    Hahaha Varför gör jag kopplingen Bukspråk - Buksyster/Bukbroder... Hmmmm....Min väninna som har författarplaner och hävdar att hon har skrivandets gåva (vilket hon också har när det kommer till berättande) säger alltid Foaljé och Sjöbjugg, omständlig och... så var det nåt mer som jag glömt nu. OCH jag vet att det heter något eller åtminstone nå't men ibland orkar jag bara inte
  • Aleta

Ja, alla säger ju och skriver så.
    Egentligen så har omständig med omständighet att göra - och titta! Stavningskontrollen godkände inte omständig, men däremot omständlig. Tänk om den bara kunde klara av särskrivningar också - suck.

Sonja68 skrev 2009-10-05 21:50:54 följande:
    Jaha, vad bra. Det visste jag inte. Man lär sig nåt nytt varje dag . Men enl. SAOB är omständig också accepterat.
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer