• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • nennesjuttioåtta

Kjell Präst skrev 2009-07-10 04:12:09 följande:

"Jag såg hon slå han" framkallar rysningar hos mig...
    jag hade sagt: Jag såg 'on slog 'an, eller tvärtom: ja såg 'an slog 'na
    Tur att jag inte skriver som jag pratar, då hade ni språkpoliser haft det kämpigt!
  • nennesjuttioåtta

salsasås!
    IT-teknologi!

Gah!

• feministbrud

Kuriosa: Jag slog henne. Jag subjekt, slog predikat och henne ackusativobjek.

På den tiden då man fortfarande hade skilda pronomen för ackusativ och dativ så var hon ackusativ och henne dativ. Vi har mao kvar dativformen i detta fall, vilket är ovanligt. Detta lever kvar dialektalt och det är nog därför det är så vanligt att göra fel på det.

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:50:59 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-10 04:12:09 följande:
    jag hade sagt: Jag såg 'on slog 'an, eller tvärtom: ja såg 'an slog 'naTur att jag inte skriver som jag pratar, då hade ni språkpoliser haft det kämpigt!
  • shakynose
    nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:52:39 följande:
    salsasås!IT-teknologi!Gah!
    Exakt!
  • nennesjuttioåtta
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:55:47 följande:
    Kuriosa: Jag slog henne. Jag subjekt, slog predikat och henne ackusativobjek.På den tiden då man fortfarande hade skilda pronomen för ackusativ och dativ så var hon ackusativ och henne dativ. Vi har mao kvar dativformen i detta fall, vilket är ovanligt. Detta lever kvar dialektalt och det är nog därför det är så vanligt att göra fel på det.
    aha! Jobbigt när jag inte vet varför jag pratar som jag gör. Varför säger jag Na istället för henne? Jag slog na?
  • MV85
    feministbrud skrev 2009-07-10 11:19:16 följande:
    "jag såg de på stan"
    Talspråket här säger mig att du såg något, inte någon på stan med den meningen. Även det en lite intressant upplevelse, att bli omtalad som ett "det".

Jag stör mig extremt på särskrivningar, medan jag sällan reagerar över stavfel.

Något allt för många använder: Dubbla negationer!!!! Aaaaaaah!! Jag blir galen på det!!
    "Jag har aldrig inte plockat blåbär själv"
  • Jen09

Vilken kul tråd :) Jag är världens språkpolis... på jobbet är det få som bryr sig, säger "det är inga romaner vi ska skriva" om jag påpekar att det är felstavningar i ett dokument som ska skickas till kund. Jag tycker det är jätteviktigt i formella jobbsammanhang, men försöker att inte bry mig så mycket

• Jen09

En annan sak jag retar mig på som några kollegor envisas med att säga stup i kvarten: skit sak samma!

• shakynose
    Jen09 skrev 2009-07-10 12:33:02 följande:
    Vilken kul tråd :) Jag är världens språkpolis... på jobbet är det få som bryr sig, säger "det är inga romaner vi ska skriva" om jag påpekar att det är felstavningar i ett dokument som ska skickas till kund. Jag tycker det är jätteviktigt i formella jobbsammanhang, men försöker att inte bry mig så mycket
    Som sagt, jag skulle inte anlitat ert företag om jag fick ett dokument med felstavningar i. Det är så enkelt att kolla upp, så vad är det mer detta företag slarvar med? Så tänker jag iaf.
  • Heloise

'na är Gävle mål inte sant, jag är inte ifrån Gävle så jag säger inte så men hör många som säger så här i stan ex" jag måste ringa na först"

nennesjuttioåtta skrev 2009-07-10 11:58:34 följande:
    aha! Jobbigt när jag inte vet varför jag pratar som jag gör. Varför säger jag Na istället för henne? Jag slog na?
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer