Byta Efternamn (Ny skapat)
Hej nu har vi hittat ett namn som vi båda två gillar och som vi båda två vill ha.
hur går vi vidare nu?
Skall bara en testa och byta först eller båda på en gång?
tack.
Hej nu har vi hittat ett namn som vi båda två gillar och som vi båda två vill ha.
hur går vi vidare nu?
Skall bara en testa och byta först eller båda på en gång?
tack.
Har för mig att rent ekonomiskt så byter en av er till det nya namnet före vigseln , då mot kostnad, efter vigseln tar den andra namnet , då utan kostnad. Reservation mot fel.
Hej!
Vi är snart klara med vårt namnbyte.
Tog nästan 4 månader och efter 8 namnförslag som fått avslag.
Vi gjorde så att min sambo byter nu och jag o barnen efter vigseln. Blanketten finns på prv.se
Sen är det att betala in pengarna så dom kan börja med ert byte.
Hej!
Har du testat och letat så att det inte finns någon annan som heter samma/liknande?
I så fall är det som sagt bara att fylla i blanketten på prv.se, skicka in och betala så får ni se hur det går. Det tar lång tid - tänk på det bara! Först ca 5v hos PRV och sen ska det kunngöras också i ca 4v innan det blir ditt/ert.
En av er gör det först och sen tar den andre namnet efter vigseln.
Mitt och dotterns nya namn ska vara klart om nån vecka nu. Har faktiskt lyckats utan att få avslag en enda gång
Mitt skulle vara klart närsom. Har varit inne på kungörelse 5 veckor så väntar med spänning på posten.
Vi har med tänkt göra så...vi gifter oss inte förrän nästa sommar men tänker på de redan nu....
Hur svårt är de att hitta ett nytt namn?
Vi vill allrahelst ha ett gammalt släktnamn men vi tror inte vi har något fint.
Anleding till att vi vill byta helt är dels att vi har så vanliga efternamn båda två och dels för vi har ÅÄÖ och jag reser mycket i jobbet och de försvårar visum och biljetter...Inte skoj att förklaar att de är flygbolaget som skrivit mitt namn fel och visum skrivet på annat sätt
Det är lite svårt att komma på nåt, tyckte jag. Det mesta man kommer på finns eller låter helt galet Sen insåg jag att jag ville ha något som hade någon anknytning till mig/oss och inte bara ett fint namn. Då hade man något att hänga upp det på och min väninna kom sen på att jag kunde använda min dotters namn som bas och på den vägen är det. Jag heter sedan den 27/7 Avoltén (börjar med min dotters namn baklänges) och har fått ett tjusigt papper från PRV som bekräftar att jag har ett alldeles eget efternamn. Coolt!
Jag kollade noga innan om det fanns liknande namn och frågade också PRV om det över huvudtaget var sökbart och fick bra hjälp.
Det svåra är att hitta något man gillar, som inte finns och som inte låter jättepåhittat och stolpigt.
Katarina Michael skrev 2009-08-12 14:58:01 följande: