• Drömaren

Brölloputomlands

Hej!jag och min klarl har lite olika syn på våran bröllopsdag. jag vill gifta mig traditionellt borgligt eller kyrkligt spelar ingen roll. men kanske på något mysigt ställe här isverige. nära havet:) och han vill inte direkt han något pompa och ståhej. han hade velat att vi rymmer iväg utomlands och gifteross där på någon strand. jag hatar absolut inte iden. men jag vet att mina föräldrar verkligen vill vara med ochse oss och jag som älskar att pyssla och greja.förlorar den biten.men samtidigt så tycker jag hans ide låter mer och mer lockande:) jag har suttit och funderat på hur man kan kombinera dom på något fiffigt sätt. är det någon som har något tips så är du så välkommen att skriva den till mig:)
    Hjälp mig!!!!varma hälsningar en kluven tjej

• Svar på tråden Brölloputomlands
  • Imma

Ofta går det att gifta sig på större flygplatser också. Exempelvis Arlanda. Då kan man ju åka iväg på bröllopsresa direkt efteråt.

• Alanya

Säg till gästerna i god tid så kanske de kan ha råd att spara ihop pengar pch följa med på er resa. Fråga även de ni gärna vill ska följa med om ni vill gifta er utomlands.

• fru Hä

Hej!

Eftersom vi gifte oss utomlands (Maldiverna 2007) kan jag varmt rekommendera detta. Vi var värdpar på ett stort, traditionellt bröllop i aug 06. Visst var det fantastiskt men ärligt tala, alla dessa pengar för EN dag? Dessutom är brudparet inte helt "fria" utan kanske de som har flest regler osv att fölkja. För gästerna är det ju faantastiskt.

Vi hade en vigsel hemma (vi lånade ett supergulligt källarvalv i en restaurang)en kollega till mig (han ärdomare på domstol)vigde oss inför våra närmaste vänner och sedan käkade vi o hade jättetrevligt!!! En vecka senare åkte vi till Maldiverna (vårt favvo-land) och vigde oss den 4 april på stranden. HELT fantastiskt! Både min och Tommis mamma var med och hade det superbra! Våra foton finns på photobucket.com, leta efter ett album som heter Lialu

Jag kan inte nog rekommendera denna variant där det allra viktigaste - er kärlek till varandra - får mest utrymme, inte alla detaljer för bröllopet. Tro mig, det verkar roligare än det är. Man kan fortfarande ha möhippa osv

Lycka till!

Fru Hä

Drömaren skrev 2009-07-10 12:44:53 följande:
    Hej!jag och min klarl har lite olika syn på våran bröllopsdag. jag vill gifta mig traditionellt borgligt eller kyrkligt spelar ingen roll. men kanske på något mysigt ställe här isverige. nära havet:) och han vill inte direkt han något pompa och ståhej. han hade velat att vi rymmer iväg utomlands och gifteross där på någon strand. jag hatar absolut inte iden. men jag vet att mina föräldrar verkligen vill vara med ochse oss och jag som älskar att pyssla och greja.förlorar den biten.men samtidigt så tycker jag hans ide låter mer och mer lockande:) jag har suttit och funderat på hur man kan kombinera dom på något fiffigt sätt. är det någon som har något tips så är du så välkommen att skriva den till mig:)Hjälp mig!!!!varma hälsningar en kluven tjej
  • Agape

Är i liknande situation och vet inte riktigt vad jag vill. Ena sekunden känns bröllop här i sverige som det rätta medan jag samtidigt tycker att sambons önskemål om utlandsbröllop med ev de närmsta (de som kan/vill följa med) låter lockande. Är bara rädd att jag ska ångra mig när det gäller att släkt och vänner ska kunna närvara...

• Drömaren

ja frågan är att kommer man ångra sig om man sticker iväg.jag tycker det låter som en kanon ide att gifta sig på någon strand någonstans. men man får väl överväga. jag närmar mig ett bröllop utomlands,men det e en bit kvar:) i så fall vill jag ju ha något litet hemma för dom som intekan vara med.och då kommer fler frågor. vad skallman göra då för något? och när före eller efter?
    #förvirrad#:)

• Agape

Sambon vill gärna ha ett mindre bröllop och slippa all bröllopshysteri och jag vill snart bara bli gift... Vi måste ju hitta något som fungerar för oss båda.

Ja jag funderar på tre olika alternativ?!

- Att ha en mindre vigsel i sverige för närmsta släkt och vänner och sedan mer mingel än traditionell fest efteråt med lättare bufeemat. Sedan en längre bröllopsresa med ev vigsel bara vi.
    - Vigsel utomlands med närmaste och sedan middag/dans på någon restaurang.
    - Traditionell vigsel och bröllopsfest i Sverige.

Några andra förslag på upplägg? Kommer ju aldrig bli gift om vi ska fortsätta vela såhär

• Miss Sofie

Hej,
    Vi är i samma sits!
    Min mamma föreslog detta:
    Att vi gifter oss utomlands, min familj kommer iaf att komma och kanske några kompisar.
    Sen har vi fest när vi kommer hem. Då kan man ju faktiskt bjuda dom som man VILL bjuda och behöver inte bjuda dom som man "måste" bjuda till en bröllopsfest. Så det låter ju jättebra! Men jag är även som Drömaren, jag gillar att pyssla och ser liksom fram emot att binda min bukett, göra placeringskort etc.
    Känner mig så kluven!

• Drömaren
    Agape skrev 2009-08-10 23:36:48 följande:
    Sambon vill gärna ha ett mindre bröllop och slippa all bröllopshysteri och jag vill snart bara bli gift... Vi måste ju hitta något som fungerar för oss båda.Ja jag funderar på tre olika alternativ?!- Att ha en mindre vigsel i sverige för närmsta släkt och vänner och sedan mer mingel än traditionell fest efteråt med lättare bufeemat. Sedan en längre bröllopsresa med ev vigsel bara vi.- Vigsel utomlands med närmaste och sedan middag/dans på någon restaurang.- Traditionell vigsel och bröllopsfest i Sverige.Några andra förslag på upplägg? Kommer ju aldrig bli gift om vi ska fortsätta vela såhär
    jag tycker att det låter som en bra ide att ha en liten sammling här i sverige vare sig det blir en vigsel eller bara en sammling av alla som då kan lyckoönska en,och sen sticker i väg och har ett kanon bröllop på någon härlig strand i värmen:) sen e det ju inte heller en dålig ide att säga till dom närmaste om dom vill åka med och vara med på cermonin. att dom kanske kan spara ihop till att kunna hänga med.asså ju mer jag skriver om det ju mer tilltalar det mig:)
  • Drömaren

Miss Sofie skrev 2009-08-11 08:38:49 följande:

Hej, Vi är i samma sits!Min mamma föreslog detta:Att vi gifter oss utomlands, min familj kommer iaf att komma och kanske några kompisar. Sen har vi fest när vi kommer hem. Då kan man ju faktiskt bjuda dom som man VILL bjuda och behöver inte bjuda dom som man "måste" bjuda till en bröllopsfest. Så det låter ju jättebra! Men jag är även som Drömaren, jag gillar att pyssla och ser liksom fram emot att binda min bukett, göra placeringskort etc. Känner mig så kluven!
    jag tycker din mamma har helt rätt. jag har så många som jag känner att jag borde bjuda men inte vill. då följer dom som man absolut vill ha med. och sen tänkte jag på att du sa att du gillar att pyssla som jag. satt och tänkte på det. om man nu har kanske ett tio tal som följer med en så kan man fortfarande göra alla saker man vill fast lägga mer kärlek i det i stället för att massproducera och bli halv hjärtat.inbjudningskorten etc. och kanske lägga lite mer pengar på det och det blir något alldeles speciellt för dom:)och er så klart!
  • vi är tre

jag är inne på denna ideé också. sambon kluven. men vad har ni för resemål då och hur gick de till med att boka präst mm.
    tips på vad jag bör tänka på!!!

Svar på tråden Brölloputomlands