• Hawaiiii

Hortensian ändrar färg??

En fråga till blomsterkunniga och florister.... Jag köpte en underbar gigantisk kritvit hortensia för en vecka sen, har den i en kruka utomhus på baksidan i söderläge. När jag var ute och tittade till den igår börjar den blir ljusblå! Jag har läst någon om PH-värde och färgändringar... Hur får jag den vit igen? Eller i bästa fall lite ljusrosa?

• Svar på tråden Hortensian ändrar färg??
  • Åsa Erika

Fråga passionsblomman! :)
    Hon har koll på det mesta! :D

• b2b09

Ja jag har för mig att vid neutralt ph, alltså runt 7 va?!
    Då är den vit... blir det för högt eller för lågt så blir den blå respektive rosa. (är osäker på åt vilket håll det är dock...)

• passionsblomman

Har du kalkhaltigt vatten där du bor? isåfall kan du pröva med att avhärda det genom att låta det stå i en hink ngra dagar och sedan vattna med det, men inte använda vattnet i botten på hinken.

• passionsblomman

Det konstiga här är att de vita sorterna normalt inte ska påverkas av jordens surhetsgrad...

det är annars så att de rosa blir blå i sur jord(5,5 i ph) i alkalisk jord blir de rosa eller cericeröda.
    Så blå hortensior ska man ha i rhododendronjord.
    Din vita borde alltså inte ändra färg...

• Hawaiiii

Ja, vi har sjukt mycket kalk i vattnet! Ska följa ditt exempel..fast den står ju ute, regnvattnet då?

• passionsblomman

Regnvatten är bra att vattna med! samla det i ngt kärl om du har möjlighet!

Hawaiiii skrev 2009-07-12 21:52:38 följande:
    Ja, vi har sjukt mycket kalk i vattnet! Ska följa ditt exempel..fast den står ju ute, regnvattnet då?
  • Hawaiiii

Ok, ska försöka! Hoppas den håller ut i 3 veckor till, sen får den välja precis vilken färg den vill :)

Svar på tråden Hortensian ändrar färg??