• SagansMamma

Välkomstdrink ?? Ge mig ditt bästa recept

Vi gifter oss ute på en udde vid vattnet och har tänkt att gästerna ska samlas vid festplasten och gå tillsammans dit ut då alla inte hittar... Det känns som det skulle kunna vara trevligt med en välkomstdrink när dom kommer och som dom kan ha på vägen ut..

Men jag skulle gärna vilja ha några bra båltips typ.. :) Både med alkohol och utan.

• Svar på tråden Välkomstdrink ?? Ge mig ditt bästa recept
  • Mrir

apelsinjuice (speciellt brännhult eller vad den nu heter, den där färspressade) blandat med ramlösa/loka smak granatäpple. Hälften hälften av varje, kalasgott

• Nordiskbrud

Vaniljvodka och seven up eller sprite, lite aning med appel sour (om man vill) och så massor med färska bär som jordgubbar, hallon, blåbär etc (gärna frysta så det håller sig kallt). En god bål.

Välkommstdrink är rätt gott om man tar några färska svarta vinbär i ett champagneglas häller på lite Roses lime (tror den heter Roses Cassis) med svartvinbärssmak och sedan fyller upp med bubbel.

• purjopillan

vi ska nog köra miniflaskor med skumpa och sugrör och till alkofritt så finns det cider i miniflaska

• tallkrogen

Rasberry soure och hallonsoda eller sprite. Höga glas med is och ev lite hallon. Det blir inte så starka drinkar så man kan dricka flera =)

Eller det jag just nu har i glaset är funlights stawberry sparkling saft. Jag gillar INTE saft, dricker det egentligen aldrig men denna blev jag i lurad och den smakar som en drink! Jag vill inte ha kolsyrat vatten men jag skulle kunna tänka mig att hälla lite sprit eller rasberry soure i denna.

• kroppcaka
    purjopillan skrev 2009-07-12 10:05:45 följande:
    vi ska nog köra miniflaskor med skumpa och sugrör och till alkofritt så finns det cider i miniflaska
    Mycket bra idé! Speciellt om gästerna ska gå en bit :)
  • jenli

juice av valfri smak, vodka och mousserande/champagne = flirtinis

• kroppcaka

Vi bjöd på Fläderbål i Midsomras och det var väldigt uppskattat.
    Det är dessutom enkelt och billigt att göra (vi gjorde på egengjord flädersaft)

Ca. 10 pers
    33cl. koncentrerad flädersaft
    4 dl vodka
    1 L Mineralvatten
    1 L Fruktsoda/Sprite/Sockerdricka
    Mycket is
    Skivad lime och citron

• ElinK

Min absoluta favorit är Melon Dollar. Muddla råsocker med lime och mynta, häll på önskad mängd med bacardi melon, och sedan mineralvatten.

• 090208

Fler alkoholfria alternativ? Letar desperat!!

• Kodoktorn

Fläderbål funkar även utan vodka!

Min standardvälkomstdrink gör jag på fläderblomssaft, sprite/fruktsoda, hela eller halverade jordgubbar och om man vill vodka.

På vintern är det bra att använda frusna jordgubbar för då kyls bålen men ser man bara till att allt är iskallt från början går det bra ändå. Ha spriten i frysen! Proportionerna mellan saft/sprit/läsk beror dels på saftens styrka och dels på hur alkoholstark man vill ha bålen men jag brukar ha ca 1:3 med saft/läsk.

Lycka till

• 090208

Flader ar frascht och somrigt tycker jag. Ar inte sa jattefortjust sjalv, men det ar fint, ja. Tack! Blir nog fint med jordgubbar, men sana tycker jag verkligen inte om! Far offra mig... Tack igen.

• Panzerfaust

Ingen som har bra recept på vinbaserad bål?

• Fly by night

Chardonnaybål - 30 glas (6 liter)

0,5 st ananas
    2 st citroner
    2 l Chardonnay, vitt vin, gärna ofatad (t ex Drostdy-Hof Chardonnay Viognier (15558))
    2 l äppeljuice
    2 l sockerdricka
    isbitar

Alla ingredienser ska vara väl kylda.
    Skala ananasen och skär den i mindre bitar. Tvätta och skiva en citron, halvera och pressa den andra.
    Blanda alla ingredienserna och garnera med citronskivor. Servera bålen med isbitar vid sidan om.

Panzerfaust skrev 2009-07-17 22:09:12 följande:
    Ingen som har bra recept på vinbaserad bål?
  • Fly by night

En lite fräckare bål smakmässigt:

Rosévinsbål

myntablad
    citronmeliss
    0,5 dl Skåne (kryddat brännvin)
    2 dl koncentrerad flädersaft
    2 st mousserande vitt vin
    2 st rosévin

Blanda flädersaft och rosévin i en stor skål, tillsätt malörtsbrännvinet. Denna blandning kan göras i förväg. Vid servering blanda i det mousserande viner.Garnera med rejäla kvistar av citronmeliss och pepparmynta. Lägg i ett större isblock.

• Carrod

rosé blandat med fanta..
    en riktig hit och härlig färg

• skitimpulsivtbröllop

martini, ramlösa granatäpple och flädersaft.

Svar på tråden Välkomstdrink ?? Ge mig ditt bästa recept