• lipaj

de som bara vill komma till kyrka??

vi ska ha ett litet familjeo släktbröllop 25 pers. Nu är det mpnga som frågar om det är ok att komma till kyrkan av våra nära vänner?. Det könns så otroligt konstigt om de åker en bra bit och sen ej är med på festen, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden de som bara vill komma till kyrka??
  • allehanda

Om de frågar så är de väl intesserade av att bara komma till vigseln i kyrkan? De vet ju att ni gifter inom familjen eller hur? Då ser jag inget konstigt med detta. Det är ju ändå rätt vanligt att det kommer folk till kyrkan bara för att vara med om vigseln, inte för att de nödvändigtvis vill bli bjudna på festen.

• fjutjur brajd

Jag skulle bli jätteglad om de ville åka bara för vår skull, trots att vi inte har möjlighet att låta dem vara med på festen. Jag tycker inte att du behöver känna att det är konstigt.

Om ni vill kan ni ju ha en brudskål men ev något enklare tilltugg utanför kyrkan, som alla kan vara med på. Då får ni chans att åtminstone mingla lite grann med de som inte kommer att vara med på festen.

• shakynose

Ja! Var glad att de vill komma, för det är ju egentligen i kyrkan som den RIKTIGA festen är!
    En brudskål är en jättebra idé, om man känner att man ändå vill bjuda på något litet för de som faktiskt tog sig tid att komma och fira vigseln. Där jag kommer ifrån brukar man faktiskt inte ha någon jättefest efter vigseln (istället firar man lysning med dunder och brak) utan kanske bjuda på kaffe i församlingshemmet eller hemma på gården. Men man kan ju lika gärna ha lite mingelfika och ev champagne utanför kyrkan.

• Aleta

När jag gifte mig första gången så kom det några som åkt 20 mil bara för att vara med i kyrkan.

Om de väljer att åka dit själva så är det något de verkligen vill och inget som innebär någon plikt för dig. Det är något att bli glad över helt enkelt.

• Mrs Baom

Alla är välkommna till kyrkan, så har vi sagt. vill de åka såpass långt för att bevittna vår vigsel men är medvetna om att de inte får vara med på festen så är det väl bara kul om de kommer å glädjs i kyrkan.

• sarasarasara

Jag tycker också att det är fint att de engagerar sig! Vi har fått samma fråga. Problemet är att vi gifter oss borgerligt och håller ceremonin och middagen på samma ställe. Lite jobbigt att bara schasa iväg dom sen när vi ska äta..!

Svar på tråden de som bara vill komma till kyrka??