• summerdreams

Ska bestman och brudgum vara lika klädda??

Som frågan lyder i rubriken...
    Hur ska bestman vara klädd, ska han ha likadan skjorta och slips som brudgummen eller ska dom vara olikt klädda?Hur ser ert brudfölje ut klädmässigt???

• Svar på tråden Ska bestman och brudgum vara lika klädda??
  • Milla84

Hos oss kommer dom vara lika trån topp till tå.

• Imma

Min man och hans marskalk var lika klädda förutom att min man hade en väst till kostymen och marskalken inte.

• MammaMiaa

Här kommer de inte vara likadant klädda. Men det gör inget enligt mig. Även om det ska vara så egentligen.

För vår best man vill inte hyra  för en dag. Samtidigt som han behöver köpa en kostym. Det är en väldigt snygg kostym han har köpt. Han behöver kostymen i jobbet. Men det är mycket pengar att slänga ut. Vilket jag håller med honom.

• Trettondagsafton 09

enligt "sed" ska de vara lika klädda. Så hade vi på vårat bröllop men hade vi haft mindre budget eller något annat så hade det definitivt varit en sed som jag ej hållit på :D. Vi höll nog inte på så många seder alls när jag tänker efter.....

Men enligt vett och etikett ska de vara lika

• chenda86

Våra är lika klädda :) Frack på hela bunten :) Kul att dom får synas lite mer bland de andra gästerna, tycker vi.

• summerdreams

Ok. Satt och funderade på om dom ska ha samma färger på skjorta och slips, bestmannen hade redan kostym hemma och onödigt att köpa ny så han har randig och brudgummen har svart. Men det gör inget tycker jag. Men då får färgerna bli samma på båda.
    Vad mycket energi man lägger på det där lilla =)

• allehanda

Jag tycker att det är snyggast om de inte är lika klädda, brud och brudgum får gärna vara uppklädda till tänderna men jag gillar en snygg kostym så mycket mer än pingvindräkt,froackcoat och all annat amerikanskt/engelskt.

• Gurnell

Hos oss provade och bestämde de sig för samma typ av kläder, men olika färg. Ljus på M2B och svart på bestman. MEn det såg konstigt ut, nästan som om jag ksulle gifta mig med bestmannen.
    Han såg även lite för uppklädd ut jämfört med tärnan. Fick byta till snygg kostym istället.

• Frulle

Det enda som var "lika" på min man och bestmans kläder var att bestmans slips gick i samma färg som mannens plastrong. Och då var den inte ens exakt lika.

• LB5

Det är nog bra om de är lika, då kan ju alltid bestman hoppa in istället för din bm om det skulle krisa...

• Imma

Kom att tänka på en sak. Enligt etikettsregler ska brudföljet vara klädd på samma nivå som gäller för övriga gäster. Dvs kostym om det är ett kavaj-bröllop. Om sånt är viktigt för er kan det vara bra att veta.

• totte38

Har inte läst tråden men jag tycker personligen att varför ska de se likadana ut? Det är ju brudgumen som ska vara finast eftersom det är hans stora dag. Vore ju som att bruden och tärnorna skulle se likadana ut vilket man aldrig skulle ens komma på tanken.

Sen kanske traditionen säger annorlunda men så tycker då jag iaf.

• molnis

håller helt med vår bestman kommer istället matcha tärnornas klänningar med tex slipsen eller liknande. Vi vill att båda är "unika" inte bara bruden=) Men är vi det

totte38 skrev 2009-07-13 09:42:56 följande:
    Har inte läst tråden men jag tycker personligen att varför ska de se likadana ut? Det är ju brudgumen som ska vara finast eftersom det är hans stora dag. Vore ju som att bruden och tärnorna skulle se likadana ut vilket man aldrig skulle ens komma på tanken.Sen kanske traditionen säger annorlunda men så tycker då jag iaf.
  • Pitebrud 090801

Jag tycker att detta bestämmer man bäst själv hur man vill ha det. Ska det vara enligt etiketten så skall brudgummen ha samma som resten av gästerna (enligt angiven klädkod).

Vi kommer ha frack på brudgum och bestman. 1. Om bruden ska ha en jätte fin klännng ska väll brudgummen vara lika finklädd. De ska ju se ut som ett par. 2. Det blir snyggare enligt oss med frack på både bestman och brudgum. Och så passar han bättre ihop med tärnan som har en balkänning.

• soffi73

Hos oss kommer bade Best man och marsalkar ha froackcoat, men för att brudgummen ska " sticka ut" mer sa man faktiskt ser skillnad pa honom och Bestman och marsalkar kommer min m2B ha blomma i bröstfickan som matchar blommorna i min bukett. Best man och marsalkarna kommer ha blommor i brösfickan som matchar blommorna i brudtärnornas buketter. m2B kommer ocksa ha slips och väst i annan färg än best man och marsalkarna. Vi har gjort sa att best man och marsalkarna ska matcha brudtärnorna mer.

• Heloise

ingen i vårt brudfölje kommer se lika ut, tärnorna har olika klänningar, marsalkerna har olika färg på kostymerna, dock har de lika slipsar och näsdukar samt corsager.
    Tjejerna har vita band i midjan och lika tärnbuketter. Patch work wedding Men var och en av tärnorna/marsalkarna har fått välja det som de känner sig finast i. Lyckliga vänner gör vackra vänner

• missnartfru

det skulle funka för här är det ju brodern som är bestman, så då tillhör man ju samma familj ändå, same,same but different..hahaha

LB5 skrev 2009-07-13 08:23:22 följande:
    Det är nog bra om de är lika, då kan ju alltid bestman hoppa in istället för din bm om det skulle krisa...
Svar på tråden Ska bestman och brudgum vara lika klädda??