• augustidröm

Han har fått borelia!

sambon svensexa är på lördag,(han helt ovetandes) och nu har han gått och fått borelia.Han är då inne på sin 7:e dag med pecilinet.Tror ni han kan dricka eller är det farligt? Finns ju en hel del olika besvär man kan få av borelia så de är ju inget att leka med.
    Han äter kåvepenin.

någon som vet hur pass farligt är?

• Svar på tråden Han har fått borelia!
  • Svanboet

Ring sjukupplysningen eller vad det heter och fråga - de borde veta.

• hamåsa

men min läkare sa att det inte var någon fara. Ring för säkerhetsskull och kolla!

• Ore

"Däremot går det bra att dricka lite vin eller öl när man tar vanliga penicilliner, som till exempel Kåvepenin och Imacillin, och vissa andra typer av antibiotika mot infektion. Man bör tänka på att det inte är bra att belasta kroppen med alkohol när man är sjuk."

Taget från denna sida: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview=

• konstigabaralillajag

Det går bra att dricka när man äter penicillin.

• bria

Ett tips jag fått av min kompis. Hon brukar beställa varannan lättöl. Man blir inte lika full på det men det sociala drickandet finns där ändå.

• soffi73

Alltsa jag har gjort erfahrenheten av att dricka och äta penicillin samtidigt... och det är inget jag rekomenderar.Jag hade ända inte speciallt mkt att dricka..tror det var 2 öl bara bara och jag svajade som en flaggstang efter det. Fast det kanske beror pa vilken sorts penicillin man äter ocksa. Bäst är nog att fraga sjukupplysningen för säkerhets skull!

• ronile

Jag blev helt sanslöst packad av ingenting när jag drack på penicillin. Otäckt var det!

• Miss Biii

aldrig bra att dricka i samband med penicillin men just kåvepenin är inte farligt, men sprit sänker verkan på medicinen vilket kan resultera i att man inte blir frisk. Undvik alltid sprit och penicillin!!!!

• Nosslrak

Så vitt jag känner till så är det egentligen bara en sorts antibiotika som man inte får ta tillsammans med alkohol och det är metrodiazol(=flagyl). I övrigt avråder man mest för att kroppen inte ska "överbelastas" och för att levern i första hand väljer att bryta ner giftet alkohol före antibiotikan. Dvs effekten av läkemedlet försenas och det tar längre tid att blir frisk. Sen försämras ju omdömet när man dricker alkohol och då kan man glömma ta medicinen när man ska.

Om man läser på Kåvepenin i FASS på nätet så finns det inga restriktioner vad gäller alkohol och Kåvepenin.
    Nu har jag inte jobbat på vårdavdelning med dessa läkemedel på snart ett år men jag tror inte att det hänt något revolutionerande på den fronten.

Tipset varannan lättöl var ju smart . Då kan den andra delen vara vatten .
    Klart karln ska kalasa men han måste nog känna sig för vad gäller drickan....

• augustidröm

Nu har han åkt iväg för sin svensexa. De lovade att de skulle gå lungt till. och allt de skulle göra nu på förmiddagen var alla tvugna att vara nyktra då de skulle köras offroad m.m.
    Kan tänka mig att han tar någon öl eller så men ändå tar de relativt lugnt. Men har även varit i kontakt med vc och de tyckte han skulle börja dricka så sent som möjligt och inte ta sista kvällstabletten då den ändå inte gör någon verkan med alkohol.

Tack för alla tips!

• Elén

det ronile skrev om att hon blev packad för ingenting har absolut inget med pencillinet att göra!

Svar på tråden Han har fått borelia!