• visby2010

Bjuda på boende?

Vi har tänkt att gifta oss på Gotland nästa sommar i juni. Det är bara närmaste familjen som kommer att bjudas. Ska vi stå för boende etc eller är det ok att det enda som vi kommer att önska oss i bröllopspresent är att de kommer? (Alla bor på fastlandet)

• Svar på tråden Bjuda på boende?
  • Nippran

Jag tycker att det är ok att önska sig att de kommer som bröllopspresent.

• Martinaa

Vi kommer ha en del långväga gäster och vi kommer inte bjuda på deras boende. Däremot ska vi prata med lite hotell i stan för att se om vi kan få något rabatterat om det blir en stor grupp som väljer att bo hos dem.

Självklart kan ni avsäga er materiella presenter om ni så önskar, om ni tycker det blir en stor kostnad för gästerna att både ta sig till och från ert bröllop samt stå för boende. Det är helt upp till er! :)

• Moirie

Tycker inte ni behöver bjuda på boende men ni kan ju erbjuda er att hjälpa till att hitta prisvärt boende?

• Svanboet

Erbjud hjälp att hitta boende och försök avtala med ett hotell i stan (eller strax utanför) att reservera rum och erbjuda till "bättre pris". Sätt då svarstiden (osa om rummet) i god tid för Gotland är vad jag förstår ett populär turistställe så det kan bokas upp även om ni avbokar alla rummen.

• Gotlandsbröllop 2009

Vi gifte oss här på Gotland för ca en månad sedan, vi hade ca 40 gäster från fastlandet. Vi stod inte för boendet men ordnade boende till rabatterat pris genom stället där vi hade festen. Jag tycker inte man behöver stå för boendet men se till att vara ute i god tid då Gotland är populärt.

• tallkrogen

Jag tycker inte heller att man behöver stå för kostnaden. Gästerna tackar ja till inbjudan i en stad där man inte bor så vet man ju att man måste räkna in rese och boende kostnad.

• tomlinn

vi står för boendet för våra gäster, men då har festplatsen mycket tacksamt ett vandrarhem tvärs över gården =)
    vi har valt att ha vårt bröllop 30 mil från närmsta gäst, därav 'gästfriheten'. hade vi haft bröllopet och festen hemma i stan där 85% av gästerna bor hade vi inte stått för boendet för de som fått lov att komma resandes.

• gumzan

Vi kommer oxå ha långväga gäster till vårt bröllop, men bjuda på boendet det har vi faktiskt inte råd med sååå de får de allt pynta själva.

Svar på tråden Bjuda på boende?