Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Till er som planerat att gifta er!

Gifta er ska ni göra för er skull - inte välja eller välja bort för släkten.

Jag tror att du behöver öva dig på att känna själv att du duger och inte jämföra med dem eller nån annan. Vad de tycker om sig själva behöver väl inte störa dig?

Och att du har barn med honom binder dig till honom och hans familj oavsett om ni har en kärleksrelation i framtiden eller inte.

• anne på grönkulla

Flytta ska man göra för sin egen skull och till något, inte för att fly någon eller något - det blir aldrig bra. Att flytta med sitt barn utan den andra förälderns/vårdnadshavarens godkännande till ett annat land är dessutom olagligt.

Och nu är din sambos familj sådan som umgås.

• anne på grönkulla

Ja du säger att inte alla familjer är såna som träffas och det lät som att du önskade att du inte skulle behöva umgås med dem så mycket. Men på dig låter det ju inte som att de är sådana utan de umgås mycket - du kan önska att det ska ändras men inte göra mycket åt det.

• anne på grönkulla

Det låter som en viktig och djupt mänsklig förklaring till varför de är extra viktiga för honom.

smurfen3 skrev 2009-07-14 20:51:31 följande:
    Jag håller med dig i viss mån, MEN dem han kallar sina syskon är egentligen kusiner och sina sk föräldrar är sin egentliga faster med man. Min sambos riktiga föräldrar dog i en bilolycka när min sambo var tre år. Min sambo var den ende som överlevde. SÅ växte han upp med sin faster med man och sina barn.
  • anne på grönkulla

Om du håller honom ansvarig för det så förstår jag om ni har svårt att kommunicera. Det kanske du bord eha funderat på innan ni fick barn - om du ville leva med effekterna av det i resten av ditt liv?

smurfen3 skrev 2009-07-14 20:57:44 följande:
    Det är långt tillbaka. Det finns några i släkten som mobbade mn storasyster när vi gick i samma skola. Det kan jag aldrig glömma. Det är min sambos sysslingar...
  • anne på grönkulla

Ja om du skyller att hans sysslingar mobbade din syster på honom. Tycker du han kan hjälpa det? Och har han inte rätt att stå sin familj nära, om du nu inte kan släppa saker som hänt din syster?

• anne på grönkulla

Nej har du inga känslor för din sambo bör du inte leva med honom. Men din dotter har rätt till en levande relation med både sin pappa och hans familj.

• anne på grönkulla

Det är väl ett väldigt formellt och kallt sätt att se på sina band till andra. Släktskap, räknas det inte? Är din sambo inte riktig pappa till ert barn innan ni gift er heller, menar du?

smurfen3 skrev 2009-07-14 21:16:14 följande:
    Man blir väll först svägerska när man är gifta eller?
  • anne på grönkulla

Om barn behöver vuxna med beror ju på hur stora de är. Men också de vuxna i sin pappas familj har ju din dotter ett intresse av att ha goda relationer till.

Jag tror du gör din dotter en tjänst genom att ge henne en levande relation med tillit till fler vuxna än bara dig. Både hennes pappa och hans släkt. Att hon har det och litar på dem är inte ett hot mot dig på något sätt utan bara till fördel för henne.

smurfen3 skrev 2009-07-15 08:15:17 följande:
    Jag tar till mig det ni säger MEN vi träffas på högtider hos varandra och då ses ju dem små barnen (kusinerna) MEN bör jag låta dem vara ensam med vårat barn eller kan dem små kusinerna iallafall "lära känna" vårat barn i vårat sällskap?Leker barnen lättare och inga vuxna är med?Är också rädd att kusinernas föräldrar kommer tuta i sina barn att dem inte gillar vårat barns mamma (mig) och att att vårat barn får reda på det och att det i sin tur förstör vårat barns relation....
Svar på tråden Till er som planerat att gifta er!