Hur mycket pengar i bröllopspresent mm?
Jag ska på bröllop nästa helg och fick just ett samtal från kompisar som också ska dit. Vi är ett gäng som pluggar och har barn och har det lite jobbigt med ekonomin. Tanken var att vi från början skulle ge 500 er par, det är det vi gett andra som gift sig, bla en av de vänner som nu ringde mig. Möhippan då gick på 300:-
Nu till ?problemet? den här gången. Möhippan för den här tjejen blev alldeles för dyr för oss egentligen men eftersom man vill ställa upp så betalde vi 1200 som det kostade och jag åkte 80 mil för att delta. Vi var i kontakt med tärnan och sa att 500:- är det vi tycker är rimligt pris för möhippan, hon skulle försöka fixa det men det blev som sagt mycket dyrare. Eftersom det blev det priset blev det många som från början som skulle vara med som hoppade av och nu igår fick vi ett mail om att vi ska sätta in 250:- till för möhippan?.. Jag har satt in pengarna men känner mig lite lurad. Min sambo valde att tacka nej till Svensexan eftersom den skulle gå på 1500:- och vi fick prioritera att jag gick i stället. Han fick även han ett mail om att sätta in 150:- för att ?stödja på håll?. Han satte in pengarna?
Nu har alltså den blivande bruden ringt och beklaga sig till en av mina vänner och sagt att det är så dålig stil när inte min sambo kom på svensexan, och de andra som inte kom och som inte ens betalade var ?riktiga snåljåpar?. Den blivande bruden har MAX betalat 400:- på möhippa innan, och avstått från flera på grund av dålig ekonomi. och det känns som dubbelmoral nu när hon tycker att det är okej med dyrt för att det är deras tur.
Nu känner jag mig bitter, och jag är säkert lite löjlig men då jag redan gjort av med mer än jag hade råd med på en sån här sak vet jag inte om jag har lust att ge henne 500:-. Skulle hon vara ovetande om alla kostander skulle jag kanske inte känna lika mycket bitterhet men hon var med och planerade svensexan. Det känns som hon är otacksam och girig. Det är dessutom självkostnadspris på bröllopet öl/cider 25:- och sprit 40:- / drink. Vilket är okej så klart men just nu känns allt surt!
Skulle ni fortfarande ge 500