• Alpa 08

Hur mycket pengar i bröllopspresent mm?

Jag ska på bröllop nästa helg och fick just ett samtal från kompisar som också ska dit. Vi är ett gäng som pluggar och har barn och har det lite jobbigt med ekonomin. Tanken var att vi från början skulle ge 500 er par, det är det vi gett andra som gift sig, bla en av de vänner som nu ringde mig. Möhippan då gick på 300:-

Nu till ?problemet? den här gången. Möhippan för den här tjejen blev alldeles för dyr för oss egentligen men eftersom man vill ställa upp så betalde vi 1200 som det kostade och jag åkte 80 mil för att delta. Vi var i kontakt med tärnan och sa att 500:- är det vi tycker är rimligt pris för möhippan, hon skulle försöka fixa det men det blev som sagt mycket dyrare. Eftersom det blev det priset blev det många som från början som skulle vara med som hoppade av och nu igår fick vi ett mail om att vi ska sätta in 250:- till för möhippan?.. Jag har satt in pengarna men känner mig lite lurad. Min sambo valde att tacka nej till Svensexan eftersom den skulle gå på 1500:- och vi fick prioritera att jag gick i stället. Han fick även han ett mail om att sätta in 150:- för att ?stödja på håll?. Han satte in pengarna?

Nu har alltså den blivande bruden ringt och beklaga sig till en av mina vänner och sagt att det är så dålig stil när inte min sambo kom på svensexan, och de andra som inte kom och som inte ens betalade var ?riktiga snåljåpar?. Den blivande bruden har MAX betalat 400:- på möhippa innan, och avstått från flera på grund av dålig ekonomi. och det känns som dubbelmoral nu när hon tycker att det är okej med dyrt för att det är deras tur.

Nu känner jag mig bitter, och jag är säkert lite löjlig men då jag redan gjort av med mer än jag hade råd med på en sån här sak vet jag inte om jag har lust att ge henne 500:-. Skulle hon vara ovetande om alla kostander skulle jag kanske inte känna lika mycket bitterhet men hon var med och planerade svensexan. Det känns som hon är otacksam och girig. Det är dessutom självkostnadspris på bröllopet öl/cider 25:- och sprit 40:- / drink. Vilket är okej så klart men just nu känns allt surt!

Skulle ni fortfarande ge 500

• Svar på tråden Hur mycket pengar i bröllopspresent mm?
  • Emelieca

Ge vad som känns bäst för er, som sagt så har du ju redan lagt ut en massa pengar på detta bröllop. Din närvaro är ju den största presenten ändå. :)

• Gable

Nej, det skulle jag inte. Jag hade lagt max 300.

Vilken sniken och otacksam typ. Jag hade blivit skitförbannad.

• Alpa 08

Emelieca, jag tycker just nu att det är svårt att veta vad som känns bäst, för jag känner att allt handlar om pengar och bruden inte kan förstå vår situation. Som det känns just nu så är det inte närvaron hon tycker är viktigast men jag kanske är upprörd just nu och det känns bättre sen

Gable, 300 var min väns förslag också, hon tyckte att vi i alla fall skulle dra bort 200 då vi betalt in ytterligare 250 som vi inte gått med på till möhippan. Visst det var inte bruden som valt möhippa men det är väl en present i säg det med tycker jag. (hon kommer få en bok med möhippsbilder av oss alla från möhippa i present också, den kostar mellan 80:- per persen också.)

• På rosa moln

Jag tror inte att jag hade haft lust att lägga någonting överhuvudtaget. Hur kul är det att ge presenter till någon som kräver det, dessutom till ett visst pris?

• Alpa 08

nej, just nu känner jag att det inte ens kommer bli roligt med bröllopet (vilket det säkert blir). Hon kommer bli riktigt skitförbannad om hon får mindre än 500 och hon kommer prata en mass om hur snåla vi är. jag är en fegis och mår dåligt då andra pratar illa så jag försöker oftast hålla god min och vara alla till lags men just nu vet jag inte om jag orkar det.

• passionsblomman

Om en vän till mig skulle kommentera sådana saker till andra så hade den legat illa till hos mig framöver det kan du skriva upp!

För det första kan man aldrig kräva ngns deltagand ei vare sig sexa eller hippa och det är urdåligt att de kosttnaderna aldrig slutar ticka på, ens efteråt.

Jag skulle ge dem ett presentkort på ngt typ "en lyxig middag hemma hos oss" eller nåt sådant där jag slapp lägga en spänn mera nu och dessutom hoppas att de aldrig bokade in den där middagen... Urdålig stil. Eller rättere sagt: total avsaknad av stil, takt och ton.

Aldrig att jag hade lagt 500 till när summan redan är uppanvänd flera gånger om.

• EM ikström

Passionsblomman har ett bra förslag, men annars undrar jag varför ni måste ge pengar. Kan ni inte köpa nåt? Då vet de ju (förhoppningsvis) inte vad det kostar. Eller ge bort hemmagjord sylt, kakor eller liknande. Det ligger ju ändå mer arbete och tanke bakom än ett kuvert med pengar.

• Alpa 08

Att vi ska ge pengar är för att dom skrev på inbjudan att dom inte ville ha någon pressent men gärna bidrag till bröllopsresan,lite finare formulerat bara men visst kanske man kan ge något annat i alla fall, det har jag inte ens tänkt på.

• passionsblomman

Ge dem ingen present då!

Faktiskt!

Alpa 08 skrev 2009-07-15 00:01:39 följande:

Att vi ska ge pengar är för att dom skrev på inbjudan att dom inte ville ha någon pressent men gärna bidrag till bröllopsresan,lite finare formulerat bara men visst kanske man kan ge något annat i alla fall, det har jag inte ens tänkt på.
  • tossesnurr

vi hade vårt bröllop på annan ort än där vi bor, o därför förväntade vi oss verkligen inga överdådiga gåvor då folk fick åka bil dit o sova över. Ändå fick vi många generösa bidrag till en resa från våra gäster som har det lite bättre ställt.
    Den finaste gåvan var dock ändå den minst påkostade.
    Av ett par som studerar o som vi vet har haft många utgifter i år fick vi en igenspikad låda. I denna låda har de lagt en fin flaska vin och under festens gång fick alla på bröllopet skriva små meddelanden och visdomsord till oss på små kort o lägga i lådan. (de hade med sig tomma kort o färgpennor)
    Tanken är att vi ska öppna den på vår fösta bröllopsdag. Njuta av vinet och alla lyckönskningar.
    Det är finfina vänner det!

• Alpa 08

Tossesnurr, Vilken fin present! vad spännande att se vad dom skrivit!

• På rosa moln
    tossesnurr skrev 2009-07-15 00:24:07 följande:
    Tanken är att vi ska öppna den på vår första bröllopsdag. Njuta av vinet och alla lyckönskningar.
    Vilken fin idé :) De bästa presenterna är ju som bekant sällan de dyraste utan de med mest tanke bakom
  • EM ikström

*ryser*

tossesnurr skrev 2009-07-15 00:24:07 följande:
    vi hade vårt bröllop på annan ort än där vi bor, o därför förväntade vi oss verkligen inga överdådiga gåvor då folk fick åka bil dit o sova över. Ändå fick vi många generösa bidrag till en resa från våra gäster som har det lite bättre ställt. Den finaste gåvan var dock ändå den minst påkostade.Av ett par som studerar o som vi vet har haft många utgifter i år fick vi en igenspikad låda. I denna låda har de lagt en fin flaska vin och under festens gång fick alla på bröllopet skriva små meddelanden och visdomsord till oss på små kort o lägga i lådan. (de hade med sig tomma kort o färgpennor)Tanken är att vi ska öppna den på vår fösta bröllopsdag. Njuta av vinet och alla lyckönskningar.Det är finfina vänner det!
  • J D
    passionsblomman skrev 2009-07-15 00:09:22 följande:
    Ge dem ingen present då!Faktiskt!Alpa 08 skrev 2009-07-15 00:01:39 följande:
    Håller med fullständigt!

Jag skulle skämmas över att ta emot present om jag hade betett mig sådär mot mina vänner. En anledning till varför vi ej ville ha möhippa/svensexa var att de oftast blir alldeles för dyrt och självklart ska det räknas in i gästens alla kostnader!

Att de dessutom har betalbar... jadu. Ge dem en chokladask eller en flaska mousserande (max 100 SEK), tops!

• mittid

Det verkar som att en och annan skulle behöva ta bladet från munnen och lära den damen vanligt hyfs!! Det går ju bra att börja med att påminna henne om hennes egna tillkortakommanden, att ni faktiskt inte är gjorda av pengar och att man inte kan KRÄVA någonting över huvud taget när det kommer till presenter!!!

Då skall man nog kalla "presenten" för faktura redan i inbjudan!!!

Alpa 08 skrev 2009-07-14 23:38:56 följande:

nej, just nu känner jag att det inte ens kommer bli roligt med bröllopet (vilket det säkert blir). Hon kommer bli riktigt skitförbannad om hon får mindre än 500 och hon kommer prata en mass om hur snåla vi är. jag är en fegis och mår dåligt då andra pratar illa så jag försöker oftast hålla god min och vara alla till lags men just nu vet jag inte om jag orkar det.
  • Frulle

Gud vilken bra idé!! (som vanligt från dig )

passionsblomman skrev 2009-07-14 23:46:20 följande:
    Om en vän till mig skulle kommentera sådana saker till andra så hade den legat illa till hos mig framöver det kan du skriva upp!För det första kan man aldrig kräva ngns deltagand ei vare sig sexa eller hippa och det är urdåligt att de kosttnaderna aldrig slutar ticka på, ens efteråt.Jag skulle ge dem ett presentkort på ngt typ "en lyxig middag hemma hos oss" eller nåt sådant där jag slapp lägga en spänn mera nu och dessutom hoppas att de aldrig bokade in den där middagen... Urdålig stil. Eller rättere sagt: total avsaknad av stil, takt och ton.Aldrig att jag hade lagt 500 till när summan redan är uppanvänd flera gånger om.
  • SandyT

Det är ingen vän som snackar skit bakom ryggen. Min möhippa blev oxå ganska dyr ( dock mindre än den där möhippan, den va för tok för dyr), och det va några som ej kunde komma för det blev för dyrt och för långt och jag förstod det. Skulle aldrig ens tänka tanken tycka att dem är snåla. Sen har jag haft en vän som har det väldigt dåligt ställt, som undrat vad man vill ha och då har jag gjort klart att present är och komma. Vi fick ändå present för nån hundra kronor och den är för mig lika värd som dem presenter som kostade flera tusen. För att hon kom dit, så därför kan jag verkligen inte förstå hur den tjejen kan kalla sig din vän.

Inte heller kan jag förstå hur människor förväntar sig presenter, jag menar handlar inte bröllop om att man ordnar en fest för att fira den kärleken man hittat med dem människor man älskar?? Eller har jag förstått det helt fel

• Mammilon

Jag hade inte heller givit dem de pengar de "kräver". En present är väl något som givaren väljer och ger till någon för att man tycker att de förtjänar den. Man kan inte komma med krav, bara önskemål...

• Sesamy

Skulle inte ge 500.
    Skulle nog känna mig tvungen att ge något - även att jag inte ville - men satsa på en flaska vin eller dylikt. Det kan man få en lite finare för 150 spänn.

I övrigt borde hon lära sig lite hyfs och allmänt folkvett.
    Då jag umgås i olika "kretsar" fick jag två möhippor. På den ena slöt halva sällskapet upp på kvällen eftersom de helt enkelt inte hade råd att vara med hela dagen. Jag var givetvis jätteglad att de kom överhuvudtaget!

(Sen lyckades iofs en av gästerna göra sig osams med de som fixade med allt eftersom hon vägrade betala 40 kronor till en ciderprovning - eftersom hon inte ville dricka cider/alkohol - men det är en helt annan nivå =P)

Som vuxen måste man förstå att alla har olika ekonomiska förutsättningar och att man, även om man gifter sig, faktiskt inte befinner sig i centrum av universum - utan fortfarande måste respektera och ta hänsyn till sina vänner.

Sen funderar jag över självkostnadsbaren med.... Vi tog 10 för en cider och 20 för en drink och täckte utan problem uppkostnaden för spriten.... Känns som de vill täcka upp för mer än baren.... =P
    Ge max en flaska vin!

Svar på tråden Hur mycket pengar i bröllopspresent mm?