• Hempling

Festhäfte - hur skriva ut?

Någon som vet om det går att välja någon funktion i word så att man kan skriva ut festhäftet så att det blir dubbelsidigt och så att sidorna hamnar rätt för ett häfte? Alltså så att första och sista sidan hamnar på samma sida och så vidare. Har nämligen inte tänkt på det när vi skrivit programmet, utan bara skrivit som ett vanligt dokument.

Hoppas ni förstår frågan...

• Svar på tråden Festhäfte - hur skriva ut?
  • Hemlig2009

Ja, sånt är lite klurigt. Jag har alltid skrivit en sida, vänt på högen och skrivit ut på andra sidan. Det gäller att ha koll på var sidorna hamnar. Vik en bunt papper så många som ni ska ha och numrera dem, på så sätt ser du enkelt hur du måste placera sidorna i datorn.

• Mrs4ever

Jag kommer också att göra som Hemlig2009
    vet faktiskt inte om det går att göra på något annat sätt.

• Fröken Strössel

Jag har använt dessa mallar:

www.kortdesign.se/default.aspx&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_festprogram_wordmall

Funkade finfint för mig. Jag gjorde A4 stående.

• Hempling

Tackar, jättebra tips! Mallen verkar superbra, så slipper man tänka själv, tjänar in lite tid där! :)

• roodeberg

I word:
    När man väljer utskriftsformat - liggande stående, så finns där en scroll-list som säger ngt i stil med Sidor, flera sidor: (och alternativet Normal förvalt) gå ner i scrollistan och välj Bokvikning, därefter får du välja hur många sidor ditt dokument ska innehålla. Kan ni dessutom skriva ut på någons jobb eller så så vänder ju skrivaren papprerna åt er. Längre än så sträcker sig inte mina kunskaper, sorry

• Hempling

Åh, tack, det vore ju ännu enklare om det faktiskt går att få till så, så man slipper göra om dokumentet!! Ska testa på en gång!

• emi82

sök på inlagor med det sidantal som ni önskar ha på google (stående eller liggande), och klipp sedan in er text i mallen. Ett tips är att se till att färgbilder hamnar på samma ark. Sedan är det bara att skriva ut.

• mittid

Alla skrivare kan inte skriva dubbelsidigt, då måste du själv vända på pappret så klart och skriva "rätt" baksida mot "rätt" framsida. Mallen är en vägledning hur det går ihop, så prova med den utan en massa bilder och text tills de sitter!

• kakesson

Vad använder ni för papper när ni skriver dubbelsidigt?
    Med vanligt vitt papper till skrivaren så syns ju texten igenom.

• Lina o Peter

puffar, vill också veta vilket papper ni använder inuti. :)

Med mitt "vanliga" skrivarpapper á la Clas Ohlsson så syns texten igenom... Inte snyggt.. Vart har ni köpt "bättre" papper och vad kostar det?

• Hemlig2009

Vi skrev ut på lite glansigare 90 grams-papper. Vet inte riktigt var vi köpte det, men det var vanlig "massförpackning". Tyckte det fungerade alldeles utmärkt.

Svar på tråden Festhäfte - hur skriva ut?