• Maddelus

Ledsen, upprörd och mår dåligt...

Jag har ett problem jag inte vet hur jag ska göra. Men vill lätta mitt hjärta till er som förstår mig.
    Min sambo och jag har varit tillsammans i snart 6 år och förlovade i 4 och sambo i ett halv år. Hans mamma har nyligen "gått in i väggen", igen. Och ska vecka 30 åka på semester med hans lilla syster. Men problemet för henne är att hon orkar/vill inte köra ända ner till gbg trakten från västerås och tycker Jocke ska följa med som chaufför också. Visst det hade inte varit några problem om det inte hade varit våran förlovningsdag mitt i den veckan. Det mest frustrerande av allt är att hon (hans mamma) bönar och ber till Jocke att vi ska skjuta upp eller ta våran förlovningdag innan den veckan. Hon har inte ens kommit på tanken att fråga om jag vill följa med heller. Men en sån dag skjuter man inte upp och speciellt inte om det ska bli den sista innan giftemålet. Det västa av allt är att han funderar över det! :( Jag frågade även vilket som var viktigast att behaga sin mor eller ha förlovningdagen med mig. Han svarade båda, fast på olika sätt. Det visar ju bara att det inte är tillräckligt viktigt för honom! :( Vad ska jag göra med han?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-15 13:52

Uppdatering

Grejen är den att det är alltid hans mamma som går före även när det inte borde. Det är inte första gången han "struntar" i vad jag vill fören jag blir ledsen. Så visst han kanske borde hjälpa henne men jag ser det med andra ögon. Och grejen är den att hon borde ta det lugnt så hon kan återhämta sig, men det gör hon inte därför gick hon in i väggen. Igen för det händer med jämna mellanrum. Och hon får mig inte att känna mig välkommen alla gånger. Vill inte bara följa med till gbg utan att hon frågar. känner mig påträngande då...

• Svar på tråden Ledsen, upprörd och mår dåligt...
  • Goldi

alltså jag kan förstå dig och att det måste kännas frustrerande , det är svårt. Men tänk så jobbigt det måste vara för honom det är ju ändå hans mamma.

• Svanboet

Jag tycker mig ana en viss tendens hos dig till att tycka att han ska lämna sin gamla familj bakom sig och prioritera dig framför dem (dvs hans mamma). Jag sympatiserar med dig, det är jobbigt när man upplever sig själv längre ner på rankinglistan än man tänkt sig men det är faktiskt hans mamma och om de har en relativt bra kontakt skulle det för mig vara helt ofrånkomligt att ställa upp. Kan inte han föreslå till sin mamma att du ska få följa med så får ni lite semester själva? Om ekonomi och semestrar tillåter.

• 090829 brud

jag tycker att du skall låta honom åka, hans mamma verkar behöva honom mer, eller så följer du med utan att säga nått.
    Det hade jag gjort.

• Imma

I nöden prövas vännen. I min värld är det självklart att din fästman ska prioritera sin sjuka mamma före er förlovningsdag. Jag menar inte att låta elak, men det hade jag gjort och jag vet att även min man hade gjort samma sak. Förlovningsdagen kan ni väl fira när som helst? Det är väl knappast datumet i sig som är det allra viktigaste för att det firandet ska bli trevligt?

• Frulle

Håller med.. Mamman går först här.

Imma skrev 2009-07-15 07:47:31 följande:
    I nöden prövas vännen. I min värld är det självklart att din fästman ska prioritera sin sjuka mamma före er förlovningsdag. Jag menar inte att låta elak, men det hade jag gjort och jag vet att även min man hade gjort samma sak. Förlovningsdagen kan ni väl fira när som helst? Det är väl knappast datumet i sig som är det allra viktigaste för att det firandet ska bli trevligt?
  • roodeberg

jag väljer att hålla med. Gör det inte större än vad det där. Mys till det riktigt ordentligt en annan dag. Låt inte regn förstöra campingen, slå upp tältet i vardagsrummet istället och ät korv med bröd tillsammans på golvet. Gör det bästa av situationen. Även om det inte är vad du egentligen hade velat från allra första början. Låt inte detta förstöra en annars så trevlig högtid.

Imma skrev 2009-07-15 07:47:31 följande:
  • cbride

Självklart ska han hjälpa sin mamma. Visst är det tråkigt att det just faller in på er förlovningsdag men att hjälpa sin familj är iallafall det viktigaste tycker jag. Se till att fira lite extra mkt ngn annan dag bara.

• Bambi76

Kan bara hålla med om att han självklart ska hjälpa sin mamma.

• passionsblomman

Om han ska köra ner dit och det är två andra i bilen, varför bestämmer inte ni två helt enkelt att ni åker båda två, kör mor och syster och på er förlovningsdag tar ni in på ett hotell i vackra gbg och firar av hjärtans lust!

Han har ju helt rätt när han svarar "båda fast på olika vis"
    så kommer det att vara fler gånger.
    Sätt inte din sambo i en situation där han ska välja mellan er. Det är inte kärlek.

• shakynose
    Maddelus skrev 2009-07-15 04:25:18 följande:
    Jag frågade även vilket som var viktigast att behaga sin mor eller ha förlovningdagen med mig. Han svarade båda, fast på olika sätt. Det visar ju bara att det inte är tillräckligt viktigt för honom! :( Vad ska jag göra med han?
    Det var ju helt sant och på det viset underbart vackert, det han sa. Var glad att du har en så fin kille!

Som flera andra redan sagt så kommer det alltid att vara så, ni är båda lika viktiga för honom fast på olika sätt.
    Jag tycker att du ska underlätta det för honom att ta hand om sin mamma, antingen genom att ordna en myskväll hemma innan eller efter han åker, eller som passionsblomman sade genom att följa med till Götet och fira där. Antagligen har han inte ens tänkt på att du skulle kunna följa med och blir nog bara glad över förslaget.
  • Nordiskbrud
    Maddelus skrev 2009-07-15 04:25:18 följande:
    Jag frågade även vilket som var viktigast att behaga sin mor eller ha förlovningdagen med mig. Han svarade båda, fast på olika sätt. Det visar ju bara att det inte är tillräckligt viktigt för honom! :( Vad ska jag göra med han?
    Personligen tycker jag inte att det är specielt schyst att sätta ett sådant ultimatum. Som Passionsblomman säger, det kommer komma fler situationer när man måste prioritera och det handlar inte om att älska någon mindre om man tvingas bortprioritera den just den gången. Det kan ju varit så att han tvingats "välja bort" sin familj till förmån för dig innan och nu känner han att det är familjens "tur".
    Nu är hans mamma sjuk och du kanske inte har fått veta hela sanningen bakom det som lett fram till att hon gått in i väggen, det kan vara så att hon är betydligt sämre än vad du vet. Självklart är er förlovningsdag viktig för din sambo, annars skulle ni inte vara förlovade men rent krasst - det är inte det viktigaste dagen på året (och behöver inte firas med pompa o ståt).
    Sen var det väl så att det var under veckan ni firade er dag, inte just den dag han skulle köra? Det går faktiskt att köra mellan Göteborg och Västerås på en dag, han behöver inte ligga kvar i Göteborg hela veckan (var det inte mamman o systern som skulle spendera semestern ihop?).
  • HomerSimpson

Men snälla nån. Förlovningsdagar har du ju haft flera stycken, och sen kommer du ha bröllopsdagar. Klart han ska prioritera sin mamma i det här läget.

• lovvydovvy

Är det ens något att fundera över? Självklart ska han hjälpa sin mamma!
    Antar att förlovningsdagen handlar om att fira er kärlek men det borde man väl göra varje dag och inte bara på bestämda dagar som årsdagar och alla hjärtans dag?

• Tojk

Ni är redan förlovade vad jag fattar det som?
    Ska väl lite pinsamt erkänna att jag visste inte ens om att man fira sin förlovningsdag.

Vill du fira den dagen med din sambo varför följer du då inte mer ner till göteborg? Gå på liseberg, ät ute eller något annat skoj. Tycker mamman ska gå i första han vad gäller detta. Hade det varit samma dag ni skulle förlova er kunde det ju ha satt käppar i hjulet men allt går att ordna och fixa om man bara vill

Åk till göteborg och få lite trevligt där istället!

• Tess80

Jag håller med föregående talarna! Man måste kunna ta hand om dom som mår dåligt först, och det ändå hans mamma.

Jag har själv aldrig "gått in i väggen", men däremot så har min blivande man gjort det, och pga. det så fick han dubbelsidig hjärtsäcksinflammation m.m och DET är inte kul. Det är rent av farligt!

Det blir väl roligare och bättre att fira eran förlovningsdag någon dag tidigare el. senare, då din fästman kan ha "rent samvete" och kunna slappna av utan att behöva tänka på sin mamma, och bara njuta av att fira eran förlovningsdag istället?

Förlovningsdagar samt bröllopsdagar kommer ni få fler av....men av ens mamma, finns det bara en av.

• MadeleineBjörklund

Tack för alla svaren, uppskattar dom verkligen. Och jag vill verkligen inte ta honom från sin "gamla" familj. Det skulle aldrig komma på frågan.
    Hmm, har gjort en ny tråd som är lite mer ingående för det är väl egentligen inte själva grejen att han ska dra iväg utan att det händer gång på gång saker han inte borde göra och då blir jag väl ledsen när han glömmer bort mig eller så.

Men jag vill inte framstå som en hemsk människa som vill ha han för mig själv på det sättet. Vill bara lätta hjärtat och se vad andra tycker och se om jag blivit alldeles för känslig i brollopsplanerna... ah just ja, min dator fick spel och raderande min gamla användare : / min nya nu då...

• ElMac

Jag tycker att han ska åka med sim sjuka mamma. Finns plats i bilen kan du väl höra om det är ok att du hänger med? det kommer fler förlovningsdagar!

Svar på tråden Ledsen, upprörd och mår dåligt...