• Fostie

Okej med en tärna och ingen marskalk?

Hej!

Jag och min blivande man hade egentligen inte tänkt att ha något brudfölje alls, men har kanske ändrat oss lite. Min bästa kompis kommer verkligen att fungera som tärna innan bröllopet så vi vill ge henne äran att vara tärna på riktigt. MEN vi har verkligen en tajt budget för bröllopet så vi är inte säkra på att vi har råd med att ha en marskalk också... Tror ni att det kommer se konstigt ut om vi bara har en tärna men ingen marskalk?

• Svar på tråden Okej med en tärna och ingen marskalk?
  • Imma

Vad är det som ni tänker kommer att kosta med att ha en marskalk? Jag är inte säker på att jag förstår problemet.

• Fostie

Corsage, kanske hjälp med kläderna om marskalken ska ha samma kläder som brudgummen (jaquette). Vi är båda studenter och det är eventuell tärna och marskalk också så jag är inte säker på att de har råd att stå för sina kläder och så helt själva.

• Imma

Okej. Vi betalade ingenting för vår tärna och marskalk. Då hade vi naturligtvis heller inga synpunkter på hur de skulle vara klädda. Det viktigaste var att de var med. De hade alltså samma kläder som de skulle ha haft om de hade varit gäster.

Marskalken hade en svart kostym (min man också) och tärnan hade en enkel, men jättefin rosa klänning. Blomman till kvavajslaget tror jag inte kostar speciellt mycket och tycker ni det går det ju alltid att skippa.

Bestäm vad som är viktigast, att de är med i brudföljet, ellet att allt blir supermatchat. För oss var det ett enkelt val.

• 2000 talet

Jag tycker nog att det ska finnas marskalk om ni har tärna. Ser lite ensamt ut annars.
    Klädsel fin, men valfri. Corsage: kanske en blomma av någon sort som finns i din brudbukett. En enkel som ni själva lindar med fint band och fäster med säkerhetsnål el liknande. Om tärnbukett, samma arrangemang som corsagen ungefär, men lite fler blommor.
    Bara min mening...

• Fostie

Tack för synpunkterna :) Håller med om att det är viktigare att de är med än att det är supermatchat, ska diskutera det hela med min tillkommande :D

• Leksi

Vi hade "bara" en tärna och ingen marsalk. Det gick hur bra som helst.

• allehanda

Jag tycker att det blir hur bra som helst med "bara" en tärna.

• perpet

Hej vi ska gifta oss i september vi kommer att ha 2 tärnor och ingen marskalk och ingen bestman tror att det kommer att fungera hur bra som helst. Man kan ha en servett i fickan med man behöver inte ha Corsage om man inte vill. De e ju man själv som sätter gränserna hela tiden. Det är ju faktiskt på er gästerna ska kolla på, den detaljen tror inte jag märks i det stora hela. Lite att tjäna.
    Lycka Till
    Mvh Pernilla

Svar på tråden Okej med en tärna och ingen marskalk?