Köpa vin i Helsingör
Igår var vi i Helsingör för att köpa en del dricka till festen. Det är fortfarande billigare än i Sverige och med tanke på vad biljetter + bensin (+egen tid....) kostar till Tyskland t o r så valde vi att ta en dagstur till Helsingör.
Klart billigast var det inne i byn. Prövesten, dit många åker, är mycket dyrare. Men! Vilket urtråkigt bemötande vi fick! Vi besökte ett antal butiker för att jämföra och hörde syrliga kommentarer till kunder överallt!
IT Inges, som är ett klassiskt ställe för alkoholshopping, hörde vi flera snorkiga kommentarer hos. De var så otrevliga att vi gick ut därifrån och valde att inte handla där!
På Slots Vin på gågatan fick jag en själv som inte gick av för hackor:
Hittade en box Chill Out som hade utgånget datum (april 2009). Tänkte vara juste och sa det till damen bakom disken. Fick svaret att jag skulle ta det med ägaren eftersom hon själv skäms för att sälja den, men det gör inte han. Det fick mig att höja på ögonbrynen och jag pratade med ägaren istället:
- Det är utgånget datum på den här.
Fick svaret:
- Köp den inte då om du är rädd för att dö!
Sen ställde han tillbaka den bland de andra gamla boxarna.
Attityden i Helsingör var oerhört otrevlig. Jag har varit där många gånger men aldrig märkt det så tydligt. Kanske beror på att de har tappat så många kunder pga valutan men då borde de ju göra tvärtom och vara övertrevliga.
På Hovedvaegtstraede (samma gata som IT Inges ligger på) på höger sida från gågatan sett hittade vi den billigaste butiken och med riktigt trevlig personal. Välj den!
Några priser för den som undrar:
BiB Chill out (3l) 199dkk
1 Baileys (70cl) 89dkk
Gin Costers (70cl) 99dkk
Jeltsin vodka (3l) 265dkk (helt ok att blanda på)
Öl var inte så billigt!