• CeciliaA

Alla ni som kan Italien..

Jag drömmer om att åka till Italien men börjar inse att mina Italienkunskaper är väldigt begränsade och har ingen aning om fina resmål. Men vad gör man då?! Man frågar på bröllopstorget såklart!! =)

Var hittar jag ett bländande vackert Italien i September, en lagom stor ort - ingen storstad men inte dött. Det är främst den fantastiska maten jag längtar efter och det goda vinet..

Visst är det inte tråkigt med lite shopping men en fantastisk strand är ett måste.. Och en vacker stad/samhälle att strosa i med mycket vackra blommor och fina byggnader. Det får gärna kännas lite lyxigt.

Finns det här stället jag drömmer om?

Hoppas på fina tips!
    Även praktiska såsom var jag hittar paketresor eller om det blir billigare att boka själv.

Soliga hälsningar från en trött slitande tjej som längtar efter semester..

• Svar på tråden Alla ni som kan Italien..
  • soffans

Jag rekommenderar sicilien. Det beskrivs vara lite billigare (äta/bo) än fastlandet och har ett fantastiskt klimat. Det finns fina, lyxiga all inclusive vid de större charter målen, men när vi var där besökte vi mindre turist orter som var helt fantastiska. Till exempel ön Favignana eller Italienarnas egna favorit turistställe San Vito lo capo. Lite mer info hittar du här - www.bestofsicily.com/trapani.htm

• Vid havet

Sicilien ska vara fantastiskt just för maten och vinet (säger alla som varit där faktiskt). Vi ska dit på vår bröllopsresa, till Taormina som är väldigt poppis och lyxigt men som också ska vara vackert. Hoppas jag

• Mrir

Vilken intressant tråd! Jag och Sambon pratar så smått om en höstresa till Italien, men precis som TS är mina kunskaper om italien något bristfälliga.

Den här tråden ska jag minsann följa och hoppas på massor av tips.

• Det stora Blå

Både Sardinien, Sicilien, och Amalfi-kusten.
    Taormina eller Cefalu på Sicilien, och nord- eller sydvästra Sardininen (östra delen är dyr lyx där).
    Sardinien är ju oxå så jättenära Korsika så att en dagstur dit funkar perfekt.
    www.ondaverde.it/hotels.htm på Amalfi-kusten.

• gbg78

Åhh vilken bra tråd, tänkte ju precis skriva ett liknande inlägg! Ska åka till Italien på bröllopsresa i oktober och har tänkt bila runt i några veckor. Tänkte börja i Toscana och sen åka ut till kusten och köra söderut? Har även funderat på sicilien eller sardinien, bara för att få lite större chanser till sol och värme. Hoppas på ännu fler tips här!!

Svar på tråden Alla ni som kan Italien..