• catja820

Kan man göra så här?

Jag och min m2b vill gifta oss samt åka utomlands på bröllopsresa, men vi har inte så mycket pengar. Då funderar jag på om man kan göra följande... gifta sig i kyrka på eftermiddagen med finkläder och sen ha fikabuffé istället för bröllopsmiddag, för att sedan följande dag åka på en utlandssemester som bröllopsresa?

Eftersom jag vill ha ett enkelt bröllop men ändå inte gifta mig i smyg skulle jag även vilja att de ca 40 gästerna inte gav oss någon bröllopsgåva, eftersom inte vi bjuder på något annat än fikabuffé efteråt. Kan man skriva det på något bra sätt i inbjudan? och kan man överhuvudtaget göra så här? Eller är det snålt? Grejjen är ju liksom den att vi inte vill ha så mycket ståhej utan att det ska vara vår dag och sen lite bonus att vi bjuder lite gäster och delar en bit av vår dag med dem...

hum... hoppas ni förstår...

• Svar på tråden Kan man göra så här?
  • emmibob

Ja!

Klart ni kan ha vigsel och efterföljande fikabuffé. Har tidigare sett trådar här som tar upp samma koncept. Det enda som är viktigt är just att få fram att det inte blir "traditionell bröllopsfest". Så folk inte förväntar sig trerättersmiddag osv.

Tycker inte att det är snålt av er, ni vill gifta er och ha med era vänner. Jag tycker det låter som ett avslappnat sätt att få fira sin bröllopsdag på!

• Mrs4ever

Det är klart att ni kan göra så,

eller varför inte ha en "fest"
    typ grillparty eller något, där ni överraskar alla med att
    gifta er på plats, kanske någon gång under kvällen.
    På så sätt behöver ni ju inte skriva något om presenter eller gåvor, då ingen vet om det ni spara ju också några hundralappar på att "slippa" skicka en formell inbjudan.

Fantastiskt med överraskningsbröllop tycker jag!

• soon and very soon
    Mrs4ever skrev 2009-07-18 10:47:32 följande:
    Det är klart att ni kan göra så,eller varför inte ha en "fest"typ grillparty eller något, där ni överraskar alla med attgifta er på plats, kanske någon gång under kvällen.På så sätt behöver ni ju inte skriva något om presenter eller gåvor, då ingen vet om det ni spara ju också några hundralappar på att "slippa" skicka en formell inbjudan.Fantastiskt med överraskningsbröllop tycker jag!
    riktigt trevlig ide!
  • Lakritsbåten

I en Amelia brud och bröllop från mitten av 1990-talet läste jag om en bröllopsfest där de bjöd på praliner och annat gott. Det är en festtyp som har gamla anor för på 1800-talet och 1900-talets början var socker och choklad bland det exklusivaste man kunde bjuda på. Man bjuder på bubbel först sedan kaffe och några olika likörer

Tycker att det var en utmärkt idé om man vill ha en mindre , enklare tillställning! Dessutom möjligt att dekorera fint med det temat!

Lycka till!

• Aleta

Nej, jag menade inte pralin- och chokladbröllopet. Konfektbröllop låter ju verkligen toppen!

Det var fikabuffén som TS nämnde i trådstarten som jag syftade på.

"Så har vi det s. k. tebröllopet, då vigseln sker på eftermiddagen och gästerna efteråt bjudas på tårta, te eller kaffe och ev. vin eller champagne. I kyrkan kan bruden mycket väl ha brudklänning med slöja m. m., brudgummen jaquette och hög hatt, gästerna förmiddagsdräkt."

Lakritsbåten skrev 2009-07-18 17:24:54 följande:
    det kallades konfektbröllop i tidningen - kanske menar de samma annars är det två närliggande företeelser.
  • Lakritsbåten

snurr snurr av mig...

Aleta skrev 2009-07-18 17:30:06 följande:
    Nej, jag menade inte pralin- och chokladbröllopet. Konfektbröllop låter ju verkligen toppen! Det var fikabuffén som TS nämnde i trådstarten som jag syftade på."Så har vi det s. k. tebröllopet, då vigseln sker på eftermiddagen och gästerna efteråt bjudas på tårta, te eller kaffe och ev. vin eller champagne. I kyrkan kan bruden mycket väl ha brudklänning med slöja m. m., brudgummen jaquette och hög hatt, gästerna förmiddagsdräkt."
  • Holmbride

min bekanta ska gifta sig på em, sedan bjuder de på snittar coh tårta.. för de som kommer till kyrkan.. ca 70 pers..
    på kvällen går de ut på restaurang och äter med de allra närmaste, tror de skulle bli ca 15st..
    dagen efter åker de utomlands :)

Svar på tråden Kan man göra så här?