Betyder utlandsbröllop att man inte vill ha gäster?
Vi har valt att gifta oss i Aten i september. Huvudskälet är att ingen av oss vill, eller har råd, att spendera så mycket pengar på en enda dag som ett bröllop medför.
Vi har inte skickat någon officiell inbjudan, dels därför att vi inte bjuder på något (resa, uppehälle, middag etc) och dels därför att den ena sidan av släkten har det ganska knapert ekonomiskt. Vi har resonerat som så att det känns jobbigt att skicka en inbjudan när vi vet att en del inte har förutsättningarna att kunna komma. Dessutom tycker jag inte att man skickar en inbjudan när man inte bjuder till något mer än en tio minuter kort ceremoni. Vi har sagt att det är jättetrevligt om någon kommer, men vill inte att folk ska känna sig tvingade. Skickar vi en riktig inbjudan tycker jag att vi gör det svårare för folk att avstå.
Nu har andra sidan av släkten tyckt att vi varit otydliga med huruvida vi vill ha gäster eller ej. De menar att om man väljer att gifta sig någon annanstans så betyder det automatiskt att man inte vill ha gäster. De är nu sura över att inte ha "blivit bjudna".
Jag tycker det är väldigt ofint att förvänta sig gäster eftersom de får betala allt själv. Det är inte alls samma som att vi inte blir jätteglada om någon kommer. Vad tycker ni? Hur ska vi göra för att alla ska bli nöjda?