• lockig

Betyder utlandsbröllop att man inte vill ha gäster?

Vi har valt att gifta oss i Aten i september. Huvudskälet är att ingen av oss vill, eller har råd, att spendera så mycket pengar på en enda dag som ett bröllop medför.

Vi har inte skickat någon officiell inbjudan, dels därför att vi inte bjuder på något (resa, uppehälle, middag etc) och dels därför att den ena sidan av släkten har det ganska knapert ekonomiskt. Vi har resonerat som så att det känns jobbigt att skicka en inbjudan när vi vet att en del inte har förutsättningarna att kunna komma. Dessutom tycker jag inte att man skickar en inbjudan när man inte bjuder till något mer än en tio minuter kort ceremoni. Vi har sagt att det är jättetrevligt om någon kommer, men vill inte att folk ska känna sig tvingade. Skickar vi en riktig inbjudan tycker jag att vi gör det svårare för folk att avstå.

Nu har andra sidan av släkten tyckt att vi varit otydliga med huruvida vi vill ha gäster eller ej. De menar att om man väljer att gifta sig någon annanstans så betyder det automatiskt att man inte vill ha gäster. De är nu sura över att inte ha "blivit bjudna".

Jag tycker det är väldigt ofint att förvänta sig gäster eftersom de får betala allt själv. Det är inte alls samma som att vi inte blir jätteglada om någon kommer. Vad tycker ni? Hur ska vi göra för att alla ska bli nöjda?

• Svar på tråden Betyder utlandsbröllop att man inte vill ha gäster?
  • anne på grönkulla

Jag vet inte om det automatiskt betyder att man inte vill ha gäster, men jag tror att många skulle uppfatta det så om man inte själv är VÄLDIGT tydlig med att folk är varmt välkomna. Att bara säga "ni får gärna komma på ceremonien" tror jag många upplever som nästan lite ironisk "tja, visst är ni välkomna men det är ju så långt bort så det lär ni knappast omaka er" typ. Om ni ska inbjuda dem formellt eller inte är upp till er men vara väldigt tydliga och öppna med att de är välkomna tror jag ni bör vara - särskilt om det här missförståndet uppstått.

• Bride in the city

Ni väljer själva hur ni gör, det är obegripligt att folk har mage att i negativa ordalag kommentera andras val när det gäller var och hur man avser att gifta sig.

Det viktiga är att man är tydlig gentemot sin närmsta familj, tänker då främst på föräldrar och syskon, men givetvis även andra som man står nära. Givetvis har de ingen absolut rätt att få veta, men kanske att ni innan ni bokade ändå hade talat med dem man hade velat haft med, förklarat upplägget och inbjudit dem att resa med. Även om de inte kunnat komma hade de känt att de räknades. Då man spikat datumet och dessa de närmaste alltså lämnat besked om de kan följa med eller ej så sänder man förslagsvis ut en inbjudan till alla med besked om vigseln utan att bjuda in till den nödvändigtvis men däremot inbjuder man till en enkel mottagning när ni är åter. Låt folk få komma och gratta er, att de ionte alls kan göra det där ni är gör det bara värre för dem och det var säkert inte syftet med att gifta sig utomlands; att fly alla uppvaktning.

Lycka till.

• lockig

Jo, jag förstår nu att vi kanske skulle varit tydligare gentemot våra familjer (för det är dem som jag syftar på ovan).

Innan vi bestämde datum kollade vi lite grann vad våra närmaste hade för planer, och det visade sig vara omöjligt att hitta ett datum som passade oss, prästen och samtliga i den närmsta familjen. Därför valde vi till slut att ta det datum som passade oss själva bäst. Detta innebar bland annat att min bror inte skulle kunna närvara. (Han jobbar till sjöss i längre perioder och har ingen möjlighet att ta semester som de flesta andra.) Problemet med inbjudan till våra närmaste har också varit att det är min familj som har råd, och inte min respektives. Det kändes därför lite jobbigt att besluta om giftermål utomlands när vi på förhand visste att min tillkommandes sida inte skulle kunna närvara. När vi beslutade datum blev det också ur ett rättighetsperspektiv, att inte ta hänsyn till om mina närmaste kunde eller ej.

Svar på tråden Betyder utlandsbröllop att man inte vill ha gäster?