• Murtinos

Bröllop och dop

Jag och min sambo är förlovade och funderar på att gifta oss när vårt barn ska döpas i vår (väldigt långt fram tänkt jag vet) men hur gör man? har man bröllopet först eller dopet? Jag vill också ha en bröllopsklänning på mig är det någon mer som haft det samban med ett dop?

Sen detta med möhippa jag vill verkligen inte ha någon ska man strunta i att säga någonting om bröllopet och "köra" det som en "överraskning"?

Tacksam för svar
    Mvh Martina

• Svar på tråden Bröllop och dop
  • tågjäntan

Som jag förstått det är det inte ovanligt att man håller det hemligt och sedan överraskar med ett bröllop oxå.
    Om du vill ha bröllopsklänning behöver nog vigseln komma först - det borde annars bli lite knepigt att hinna byta om till det *funderar spontant*. Men detta kan ni säkert samtala med prästen om.

• Lakritsbåten

Jag skulle firat de stora händelserna separat! (Man ska väl passa på att fira allt man kan?!) Jag känner att bröllopet är mellan paret medan dopet är barnets dag. Särskilt om jag ville ha brudklänning och hela kitet som hör ihop med ett bröllop.

• Kjell Präst

Jag har haft några kombinerade dop/bröllop, komplett med brudklänning och allt (ja, det är bruden som haft brudklänningen,inte jag )Vi har samtliga gånger börjat med vigseln och fortsatt med dopet. Två av dessa gånger var bröllopet hemligt, och den ena gången gick det bra. Den andra gången blev det en del sura miner eftersom vissa släktingar valt bort att komma på ett dop, men gärna skulle ha kommit till en vigsel.

• Pidis

Gör det hemligt tycker jag.
    Visst en del sura miner kan uppstå men tycker de inte att ett dop är lika viktigt som en vigsel så får de skylla sig själva.
    Har bekanta som gift sig så. Och det har varit lyckat.
    Lite spännande för er också ;o)

Lycka till

Svar på tråden Bröllop och dop