• Vill ha etiskt

Vi har köpt etiska fair trade ekologiska ringar

Hejsan,

Söker du efter en ring som är etisk, fair trade, rättvisemärkt, grön och ekologisk? I så fall kanske du har utbyte av den här tråden.

Jag ville bara berätta hur min fästmö och jag har gjort för att hitta våra ringar och till slut köpt dem på www.credjewellery.com.

Vi ville ha etiska ringar, speciellt efter att ha tittat på hemsidan www.nodirtygold.org. Därför ville vi verkligen ha bra guld så att det inte varit hemska arbetsförhållande nånstans i leden då våra ringar gjorts.

Vi ville ha vitt guld och i vitt guld är det vanligast att det finns 18 karat (75%) guld, 16% palladium och resten silver. Det är också vanligt att man ytbehandlar ringen med rhodium, så kallad rhodinering, läs mer på www.vasaguld.se/smyckeskola/vitguld. Men eftersom man är tvungen att lägga på nytt rhodium ungefär vartannat år så ville inte vi ha det. Dessutom tyckte vi om den lite varmare färgen som blir när man "bara" har vitt guld. Sen tyckte vi det kändes lite mer äkta med något som inte ändrar sig över tid.

Eftersom vi ville ha etiska ringar (och gärna miljövänliga) så tänkte vi att det bästa är om allt är svenskt brutet och svensktillverkat. Så vi kollade på Schalins ringar som är en av de vanligaste ringarna i Sverige till hyggliga priser. Vi tittade på hemsidan under www.schalins.se/sv/pages.asp och där stod det att det var svensktillverkat i Östersund men det stod ingenting om var guldet kom ifrån. Det var svårt att få tag på en e-mail på sidan men efter att ha kollat runt på nätet hittade vi en mail på vakanser.se/jobb/juvelsfattare. Så vi frågade hur det var med guldbrytningen och fick följande svar.

1. Schalins köper sitt guld från Boliden i Norrbotten. Inga importer sker.
    2. All produktion sker i deras fabrik i Östersund, ingen annanstans.
    3. Palladium, silver och rhodium importeras från ett norskt bolag. De hade inga direkta uppgifter varifrån de metallerna kom ifrån.
    4. Schalins kan göra orhodinerade ringar.

Alltså, guldet var etiskt men inte ekologiskt. Men sen så har vi rätt så hårda miljökrav i Sverige så det lär ju inte vara galet miljöovänligt.

Men med silver, palladium och rhodium vet vi inte hur det är med arbetsförhållanden. En snabb koll på wikipedia visar att silver kommer huvudsakligen från Peru, Mexiko, Kina, Australien, Chile, Polen och Serbien. Palladium kommer huvudsakligen från Sydafrika och Sibirien. Rhodium kommer huvudsakligen från Sydafrika (>80%). Med andra ord vet inte speciellt om vilka arbetsförhållande som råder för brytandet av de andra metallerna. Det kan vara riktigt kasst.

Då kom vi på att vi kunde ju använda gammalt guld och smälta ner det. Det hade varit det mest miljövänliga. Men det visade sig att om man inte kan få tillbaka det guldet man lämnar in, man får nytt guld. Så var det i alla fall för vitt guld. Om man lämnade in vitt guld så fick man nytt vitt guld tillbaka. Och då förlorade det lite av sin poäng tyckte vi eftersom då kunde vi inte veta var det nya guldet kom ifrån. Det kan man ju fundera över men vi tyckte att det räckte inte för oss.

Så vi kollade på www.credjewellery.com och de hade etiska och miljövänliga ringar. Det är ett företag i Storbrittanien som har som sin pitch att sälja smycken med socialt och miljömässigt ansvar. Det verkade vara det som passade oss bäst efter att vi hade tittat runt. Vi var tveksamma att köpa över nätet eftersom det rörde sig om så mycket pengar men efter att ha läst artiklar om dem från bland annat The Guardian så tyckte vi att eftersom det var ett så pass seriöst och etablerat företag så vågade vi oss på det.

Vi köpte 3 ringar:
    * 3 mm förlovningsring till min fästmö
    * 2mm vigselsring med 5 diamanter till min fästmö
    * 4 mm förlovnings/vigsel-ring till mig

Eftersom vi visste exakt hur vi ville ha ringarna så sa vi det. Cred hade massa olika modeller men vi tog en och frågade om det gick att runda av kanterna på den och det gick men då skulle det kosta lite mer. Det hela gick på rätt så exakt 20 000 kronor. Om vi inte hade ändrat på dem så hade ringarna kostat runt 15 000. Det tog ungefär 3 veckor från det att vi beställde tills det att det kom en kille från FedEx till dörren med ringarna. Vi var väldigt nöjda med betjäningen från Cred. Vi ställde många frågor och de svarade snällt på dem :) Det enda som kunde vara bättre är väl i så fall priset men vi tycker ringarna är värda varje krona eftersom vi bryr oss mycket om rättvis handel och miljöpåverkan och vi kommer ha dem hela livet.

Källor
    www.nodirtygold.org
    www.vasaguld.se/smyckeskola/vitguld/
    www.schalins.se/sv/pages.asp
    vakanser.se/jobb/juvelsfattare
    en.wikipedia.org/wiki/Palladium
    en.wikipedia.org/wiki/Silver
    en.wikipedia.org/wiki/Rhodium
    www.credjewellery.com/pages/sepolicy

• Svar på tråden Vi har köpt etiska fair trade ekologiska ringar
  • jenastrom

Hej alla!

Vi har också beställt ring med ekologiskt guld och rättvisemärkt/fair trade sten! Vi sökte på massor av sidor, bl.a. de ni rekommenderade men fastnade till slut för en tjej i Lidköping, Johanna E Fagerstedt Jag har skickat min förlovningsring så hon gör en skena som är likadan och sedan gör hon den med en sten istället för slät som förlovningsringen är. Rekommenderar henne verkligen! Hon gör superfina ringar till bra priser! Hon har verkligen varit mån om att vi ska bli nöjda och vi har mailat bilder fram och tillbaka och diskuterat olika alternativ utifrån hennes rekommendationer och våra önskemål.

Jag var orolig för priset men ekologiskt och rättvist för 20% över priset på "vanligt" guld och diamanter är ju helt ok. Guldfynd osv ligger ju klart under men då vet du heller inte vad du bär på fingret resten av livet. Helt klart värt pengarna. Kolla in:

Ateljé Johanna E.

Sockerbruksgatan 1

531 40 Lidköping

0736-42 19 84

johanna@johannae.se

www.johannae.se

• Pinga

Hej,
    Får man fråga vad ringen från Johanna kostade? Blev lite nyfiken!
    Ser otroligt fint ut på hennes hemsida! 

• baby freeze

Som jag har förstått det så bryts det inte så mycket guld som bryts i förhållande till hur mycket guld som finns, så hur ofta är smycken tillverkade av helt nybrutet guld? Även om man inte får sina ringar tillverkade av exakt just det guld man lämnar in, så återanvänds ju guldet på något vis.

• Avly

Vi har också köpt våra förlovningsringar och vigselring från Johanna E. Hade en del gammalt guld hemma som vi kunde smälta ner och la till några gram nytt ekologiskt guld samt fick tag i en jättevacker etiskt utvunnen safir från Malawi. Känns härligt att kunna designa ringarna själva och att det är genuint hantverk med etiska råvaror. 

Svar på tråden Vi har köpt etiska fair trade ekologiska ringar