• fru x

Hålla över natten?

Säkert massa som frågat innan mig...men men.

Om jag köper rosor på fredag som ska användas på lördagen i en enkel buket, hur förvarar jag dem bäst då?

Är det för kallt i ett kylskåp? Sval?

Buketten ska jag alltså göra själv och den behöver inte hålla eller vara snygg hela kvällen. Vi har en liten vigsel i trädgården med bara familjen, så buketten är för mig egentligen bara en liten trevlig detalj. Men visst, vigsel är kl 15,så tills dess är jag ju tacksam om den är någotlunda snygg.

• Svar på tråden Hålla över natten?
  • Yadis

Funkar alldeles utmärkt i kylskåp om du inte har ovanligt kallt i det. Hos oss i butikerna ligger temperaturerna i kylarna från 6-7 grader och uppåt, kallare kan ge fula fläckar på kronbladen.

• allehanda

Finns massor av matvaror som utsöndrar olika syror så förvara INTE i vanliga kylskåpet.

• passionsblomman

Gör din bukett dagen innan, se till att dina blommor är väl vattendragna då och när den är färdig sätter du den i vas och så svalt du har möjlighet till. Det du ska undvika är etylengasen som frukt utsöndrar, annars går kylen bra det inte är under 4 grader.

På morgonen duschar du på buketten med den "dimmigaste" strålen på en blomspruta, det hjälper till att hålla den fräsch längre.

• fru x

Tack. det är inge problem att det är mörkt i kylen över natten då?

Bör den stå framme i rumstemperatur på vigseldagen eller ska jag ställa tillbaka den i kylen efter duschningen tills dess den ska användas, kl 13 vid fotografering?

• Yadis

Mörkret gör ingenting, och blommorna håller längre ju svalare du kan hålla dem. Så ställ tillbaka dem i kylen du. =)

• passionsblomman

alldeles riktigt. Och det är mörkt på nätterna ia lla leverantörsled också för den delen...

Yadis skrev 2009-07-22 22:18:39 följande:
    Mörkret gör ingenting, och blommorna håller längre ju svalare du kan hålla dem. Så ställ tillbaka dem i kylen du. =)
  • MammaMima

Och på natten ute i naturen åxå :)

passionsblomman skrev 2009-07-23 10:33:16 följande:
    alldeles riktigt. Och det är mörkt på nätterna ia lla leverantörsled också för den delen...
Svar på tråden Hålla över natten?