• Fides spes caritas

Ni som gör egna monogram

Hur gör ni som gör egna monogram.
    Photoshop är inte min grej, har aldrig förstått det

Vad får ni & tecken och bilder ifrån? Så som hjärtan etc?

Skulle gärna vilja testa att göra ett eget.

• Svar på tråden Ni som gör egna monogram
  • konstigabaralillajag

Jag tar hem typsnitt av olika slag och använder sedan photoshop för att göra dem...

• rosesarered

I photoshop elements är det ganska enkelt att göra ett eget monogram, man jobbar med olika lager så det enda du behöver göra är att skriva ett namn eller en bokstav och sedan bygga på ett nytt lager för att skriva nästa bokstav. Sedan kan du flytta runt dom hur mycket du vill för att bli nöjd.
    Olika typsnitt finns på dafont.com och olika tecken kan man också ladda hem genom att söka på photoshop brushes. I ps elements finns även egna tecken man kan använda.

• flopsy32

Jag gjorde ett monogram i Photoshop, men sen sparade jag nog på fel sätt för det blev "oskarpt" när jag skrev ut det.

Hur skulle jag gjort?

• Kirsto

flopsy32: Antagligen började du göra bilden i för låg upplösning (kolla på bild -> ändra storlek så ser du dels hur stor bilden är i cm och vilken upplösning du har). Bilden bör vara minst lika stor i cm som du vill att den ska bli när du skriver ut den och minst 300 dpi (pixlar/inch) för att trycket ska bli riktigt bra.

• KatjaB

hmm.. vad är photoshop elements? vi har phtoshop cs3 och laddade hem olika typsnitt från dafont.com, men sen då? har extraherat dem men fattar inte hur jag ska kunna använda dem. Går jag tex in på photoshop och typsnitten där så är ju inte de med där.

• Kirsto

KatjaB: Photoshop elements är en enklare version av Photoshop (färre funktioner). Typsnitten behöver du först lägga på rätt ställe i er dator (jag kan tyvärr bara på vår egen dator där mappen heter just typsnitt men det finns en massa trådar här på BT om hur man installerar typsnitt. Använd sökfunktionen så hittar du!). Sedan startar du om datorn och då ska typsnitten finnas i Photoshop också.

• Saya

Jag behöver inte starta om datorn för att de nya typsnitten ska finnas i Word och Photoshop men det kanske är olika?

Har du PC så lägger du typsnitten i C: -> WINDOWS -> Fonts. Det är bara att dra filerna till den mappen så installeras de

• flopsy32

Tack! Ska göra om det...

Kirsto skrev 2009-08-09 21:38:17 följande:
    flopsy32: Antagligen började du göra bilden i för låg upplösning (kolla på bild -> ändra storlek så ser du dels hur stor bilden är i cm och vilken upplösning du har). Bilden bör vara minst lika stor i cm som du vill att den ska bli när du skriver ut den och minst 300 dpi (pixlar/inch) för att trycket ska bli riktigt bra.
  • KatjaB
    Saya skrev 2009-08-23 13:39:51 följande:
    Jag behöver inte starta om datorn för att de nya typsnitten ska finnas i Word och Photoshop men det kanske är olika? Har du PC så lägger du typsnitten i C: -> WINDOWS -> Fonts. Det är bara att dra filerna till den mappen så installeras de
    ah, tack! ska testa på en gång.. jag trodde jag var skitsmart som lade dem i mottagna filer och sen satt och undrade varför det inte funkade. hehe
  • Kirsto

KatjaB: Det är inte logiskt på ett enda sätt det där med typsnitten så antagligen var du skitsmart även om det inte blev rätt.

HÅller tummarna för att det blir bättre nu, flopsy32!

• Saya
    KatjaB skrev 2009-08-23 20:56:01 följande:
    Yey! Det funkade
    Vad bra!
  • PeterGuld

Ni ska inte använda Photoshop till detta pga det är pixelbaserat. Vi förstoring så medför det att det kommer att bli suddigt och pixligt.
    Ni ska använda Adobe Illustrator som ni kan ladda hem en gratis 30dagars testversion och programmet finns på svenska.

Illustrator jobbra med vektorer och det medför att alla linjer och rutor mm är matimatiska formler och det gör att man kan förstora hur mycket man vill utan det blir sämre.

www.adobe.com/se/products/illustrator/

Sen ett tips innan ni sparar och har text. markera texten så att det finns ett blått streck under textn och då trycker ni på Shift + Ctrl +O

Då kommer ni få blåa linjer runt bokstäverna och det gör att när ni skickar filen till tryckeriet så kommer det att se lika ut hos dem som hos er. Gör ni det inte och de inte har teckensnittet som ni har valt så kan det blir problem.

Använ photoshop till foton mm och illustrator till illustrationer som ett monogram.

MVH PeterGuld

• elinile

Tack för tipset!! Måste testas!!

Svar på tråden Ni som gör egna monogram