• Blåvingen

Klassisk borgerlig vigsel - hur?

Lite sent påkommet, men ni som gift er borgerligt - har ni haft speciella önskemål eller hur? Finns det någon "standardvariant"? Vi gifter oss borgerligt den 7 augusti i år och vår vigselförättare är på bröllop till dagen innan. Han är van, och har lätt för att prata, men lite sent kom jag på att vi inte diskuterat någon cermoni och hur vi vill ha det/hur det brukar gå till. Någon standardfras som: "Tager du..."? Helt ute på nervig is. Hjälp! Inte blir det bättre av att det gäller ett överraskningsbröllop.

• Svar på tråden Klassisk borgerlig vigsel - hur?
  • FiaoJonny

Detta är den "långa" standardvarianten på borglig vigsel:

"Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra.
    Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.

Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du Sofia Pettersson Örberg ta denna/denne Jonny Bergman till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (svar ja)
    Vill du Jonny Bergman ta denna/denne Sofia Pettersson Örberg till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (svar ja)
    (Paret kan växla ringar)

Jag förklarar er nu för äkta makar. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.

Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap."

Vi har gjort ett eget manus till vf och sedan bakat in ovanstående i det. Men de bjuder nog ganska mycket på sig själva och säger ett par ord utöver ovanstående ändå.

• Sesamy

Vi gjorde ett eget "manus" som var lite längre än "långa standard". Vi bakade inte in något annat än tager du delen....
    På förslag av vår vf la vi även till så vi fick säga efter henne... Mer som ett statement liksom!

Vår vf var enormt tillmötesgående och hade egna idéer, men sa det vi ville. Hon hade även förslag på dikter osv. som hon kunde läsa, men vi hade valt egna.

Försök prata igenom hur allt ska gå till på telefon - så det inte blir alltför förvirrat... Men samtidigt.... Vad gör det egentligen om det blir lite förvirrat? Så länge glädjen skiner igenom är det ändå det folk minns! =)

• Blåvingen

Tack för era svar. "Standardformatet" var väl ungefär det jag hoppades på, och sen kan man ju hoppas på att han gör det lite personligt (vilket jag tror eftersom han är lättpratad i telefon och även på tidigare vigslar vi närvart på). Men vi ska som sagt checka av med varandra dagen innan, men det är ju inte så mycket tid för att göra hur mycket som helst. Vi har ju valt att inte göra det för stort - överraskningen i sig är tillräcklig för våra stackars paranteser

Svar på tråden Klassisk borgerlig vigsel - hur?