• Alvs

Torka liljekonvaljer?

Jag har funderat på att ha liljekonvaljer i min brudbukett, men jag vill nog spara den efter bröllopet (gifter oss i maj nästa år). Torkar liljekonvaljer ihop med rosor snyggt? Jag skulle bl glad om någon kunde hjälpa mig med detta!

• Svar på tråden Torka liljekonvaljer?
  • Lindbergs fru

Min erfarenhet är att liljekonvaljens blommor blir mkt små och bruna. Inget fint alls. Ta fina foton på buketten och minns den så.
    Unna dig en bukett med liljekonvaljer och rosor på era bröllopsdagar :)

• passionsblomman

Liljekonvaljer torkar inte vackert. Inte vita blommor i allmänhet faktiskt, då de blir brun/gula, precis som Lindbergs fru säger.
    Jag brukar också alltid tipsa om att återuppleva blommorna färska på brölopsdagen istället.

Traditionen med bukett är ju att den ska vara en gåva från brudgummen till bruden på den stora dagen. Varför inte återupprepa den när man firar den?

• Alvs

Tack så mycket för era svar!

• grönklänningmedsvartspets

man kan konservera brudbuketten om man hemskt gärna vill ha den kvar.. men det är en avancerad procedur som inte många florister gör längre tyvärr men det finns några.. den är ganska dyr också, kan kosta ca 1500 inklusive en ram med kupat glas som man förvarar buketten i.Men det ligger hur mycket arbete som helst bakom så egentligen är det inte så dyrt. men rosorna torkar då i den formen de är så de inte blir små hopskrynklade knoppar+ att färgen bevaras bättre. vad det gäller konvaljerna är det ju bara o hålla med föregående talare om vita blommmor i största allmänhet.

• passionsblomman

De prisuppgifter jag har ligger närmare det dubbla och som sagt är det inte många som ids hålla på med det längre. Det blir också sällan så evighetsvackert som kunden hoppas.

grönklänningmedsvartspets skrev 2009-08-01 16:52:06 följande:
    man kan konservera brudbuketten om man hemskt gärna vill ha den kvar.. men det är en avancerad procedur som inte många florister gör längre tyvärr men det finns några.. den är ganska dyr också, kan kosta ca 1500 inklusive en ram med kupat glas som man förvarar buketten i.Men det ligger hur mycket arbete som helst bakom så egentligen är det inte så dyrt. men rosorna torkar då i den formen de är så de inte blir små hopskrynklade knoppar+ att färgen bevaras bättre. vad det gäller konvaljerna är det ju bara o hålla med föregående talare om vita blommmor i största allmänhet.
Svar på tråden Torka liljekonvaljer?