• Krysmynta

Ok att ta med sig lugnande medicin för att "bota" flygrädsla till Maldiverna?

Jag är extremt flygrädd men har ändå valt att åka på bröllopsresa till maldiverna (har flugit mkt i mitt liv men alltid lika jobbigt nervös och rädd). Brukar ta/ta med ett par sobril (=lugnande medicin som jag fått utskrivet av min läkare, de är inte jättestarka)på dit- och hemresan när jag är på semester. Har åkt med dessa till såväl mexiko som thailand 2 ggr. Nu när jag gick in på flygplatsen i Males hemsida står det uttryckligen att man inte får föra in narkotiska medel (denna medicin är narkotikaklassad)och nu blev jag lite skraj. Det är kanske inte någon större skillnad på maldiverna än thailand och mexiko men nu börjar jag ändå undra om jag verkligen vågar ta med dem dit. Har intyg från min läkare som säger att jag tar dem mot flygrädsla. Någon som har liknande erfarenhet och vet?

• Svar på tråden Ok att ta med sig lugnande medicin för att "bota" flygrädsla till Maldiverna?
  • Hawaiiii

Så länge du har läkarintyg borde det inte vara något problem. Kolla med UD eller maldivernas turistbyrå i sverige.

• anne på grönkulla

Kolla med resebyrån eller en maldivisk ambassad/konsulat. De bör veta vad som gäller och riskerar du straff för narkotikabrott så vill du nog inte riskera det.

• fru Hä

Hej!

Jag tror inte att det är någon fara. Se till att ha ditt läkarintyg översatt till engelska! Kolla för säkerhets skull med Ud eller liknande.

Fru Hä

Krysmynta skrev 2009-07-27 14:31:32 följande:
    Jag är extremt flygrädd men har ändå valt att åka på bröllopsresa till maldiverna (har flugit mkt i mitt liv men alltid lika jobbigt nervös och rädd). Brukar ta/ta med ett par sobril (=lugnande medicin som jag fått utskrivet av min läkare, de är inte jättestarka)på dit- och hemresan när jag är på semester. Har åkt med dessa till såväl mexiko som thailand 2 ggr. Nu när jag gick in på flygplatsen i Males hemsida står det uttryckligen att man inte får föra in narkotiska medel (denna medicin är narkotikaklassad)och nu blev jag lite skraj. Det är kanske inte någon större skillnad på maldiverna än thailand och mexiko men nu börjar jag ändå undra om jag verkligen vågar ta med dem dit. Har intyg från min läkare som säger att jag tar dem mot flygrädsla. Någon som har liknande erfarenhet och vet?
  • NuevaYorke090909

Jag jobbade inom resebranchen länge, var visserligen 2 år sen nu men kanske är samma fortfarande? Då var det iaf så här: Medicin får man självklart ta med sig, narkotikaklassad eller ej. Men man måste ha ett läkarintyg med sig (på engelska) och gärna ska det även finnas en etikett på kartongen med ditt namn på. En sån etikett som dom sätter på på Apoteket du vet?

Jag har en kompis som är väldigt flygrädd som hade med sig sobril t.o.r USA och det var inga problem alls. Hon hade dom i handväskan. Det är ju ingen narkotika som en knarkhund sniffar upp och börjar härja om, det är väl mer om dom får för sig att söka igenom din handväska som dom kanske blir fundersamma om det ligger piller där. Men har du dom förpackade och läkarintyg så är det nog helt ok!

• anne på grönkulla

Hmm, det där kan säkert stämma i vissa länder men det finns ställen som ser oerhört strängt också på "piller" - fråga det landets myndigheter eller en resebyrå med mycket och ny erfarenhet av det landet.

• Honey bunny83

Hej Krysmynta! Det kommer säkert att gå bra, har du dem i handväskan så bör det ju inte va ngra problem... Jag menar får man ha alvedon och ipren i väskan, så kan du säkert ha dem med dig men för sakerhets skull, lägg dem kanske i en annan förpackning typ Ipren?!

Har en liten fråga, du har ju varit i Mexico, vi funderar på att åka dit på smekmånad- något du rekomenderar?

kram och Lycka till

• fru Hä

Honey bunny83 skrev 2009-08-08 17:21:20 följande:

Hej Krysmynta! Det kommer säkert att gå bra, har du dem i handväskan så bör det ju inte va ngra problem... Jag menar får man ha alvedon och ipren i väskan, så kan du säkert ha dem med dig men för sakerhets skull, lägg dem kanske i en annan förpackning typ Ipren?! Har en liten fråga, du har ju varit i Mexico, vi funderar på att åka dit på smekmånad- något du rekomenderar?kram och Lycka till
    Nej, nej, nej då ser det verkligen ut som du "smugglar". Läkarintyg så du slipper oroa dig!
  • BlivandeFruPettersson

Honey bunny83 skrev 2009-08-08 17:21:20 följande:

Jag menar får man ha alvedon och ipren i väskan, så kan du säkert ha dem med dig men för sakerhets skull, lägg dem kanske i en annan förpackning typ Ipren?!
    Ouch. Nej, gör INTE så, det kan nog snarare ställa till det mer än om du har dem i originalförpackning tillsammans med läkarintyget. Lycka till med resan!
Svar på tråden Ok att ta med sig lugnande medicin för att "bota" flygrädsla till Maldiverna?