• Bröllopstokiig

Rättvik med omnejd - minisemester

Hej!

Vi funderar på att åka till Dalarna och Rättvik på en liten minisemester nu i augusti, bara ett par nätter.
    Har aldrig varit där i trakterna sommartid så vi vet egentligen inte så mycket - mer än att det ska vara väldigt mysigt!
    Hoppas att ni kan ge mig lite bra tips på boende (kort varsel, jag vet, men man kan ju testa i alla fall), fina badplatser, bra restauranger och annat mysigt man kan hitta på.

• Svar på tråden Rättvik med omnejd - minisemester
  • Cantaton

Jag tycker att ni ska sova i Tällberg och ta er en tur till Dalhalla för någon bra konsert

• Top secret bride

Tack! Tällberg ser jättemysigt ut.
    Badar man förresten i Siljan eller är det jättekallt vatten?
    Som sagt, inte mycket aning här inte

Dalhalla lyckas vi nog inte tima in, fel datum tyvärr.

• Cantaton

Jag har inte varit i Rättvik på ett par år och har aldrig badat där, så det får nog dessvärre någon annan svara på. Tällberg kan jag däremot rekommendera

När åker ni? Nu i början av augusti eller senare? Och hur åker ni dit och varifrån? Finns ju en del bra ställen på vägen dit också!

• shakynose

Visst kan man bada i Siljan! Det finns några fina badplatser i både Rättvik och Leksand.

www.siljan.se så hittar du massor av tips för din semester, tror jag tralalala!

• Pumpkin

Jag rekommenderar också Tällberg, det är ju bara så mysigt där! Eller Rättvik, om man vill campa. Finns två supermysiga campingar där. Och ja, Siljan är fullt badbar

• Fjällbruttan

Vi var där på semester nu i sommar efter vårt bröllop
    Höjdaren var Dalhalla och även om det inte är nån konsert just när ni är där är det värt en utflykt!

Gillar du blommor? Stackmora trädgård just utanför Mora är underbar.
    Åker ni till Dalhalla, passa på att kolla på Matsgården, en gammal dalagård, öppettider hittar du på nätet, det var jättevackert.

Fricks konditori i Rättvik, MUMS, väl värt ett mysigt fika!

Göra nåt lite busigare, prva sommarrodel i rättviksbacken!
    Gubben älskade det och även 2-åringen, det är verkligen för alla!

Vidablick var fantastisk utsikt, fast vi inte var upp i tornet och bara att köra dit upp och kolla husen på vägen var otroligt!

Hmmm... tror ni at ett par nätter räcker??
    t
    Om ni inte bor i Tällberg så unna er i alla fall en hel dagdär med promenader och god mat!

I Siljansnäs finns mycket att titta på också...
    och regnar det finns ju Claes Ohlsson och flera bra affärer (outlets) på Hjultorget.

Turistbyrån i Rättvik har en massa information, och sen går det båtturer på Siljan med m/S Gustav Vasa med servering ombord..

• brudjuli2010

Siljan är underbar att bada i!Långbryggan som utgår från station i rättvik är mysig och vacker att gå ut på. Brukar vara upplyst om kvällarna.

Båtturen med Gustav Vasa rekommenderas också, och sommarrodel. Finns även en nybyggd bowlinghall om ni tycker om sånt. =)

Tjusig restaurang finns alldeles vid långbryggan, Sjövillan. Ny och lite modern. Annars finns det en fantastisk restaurang uppe i Lerdal som heter Jöns Anders. Supermysig och intim.

Ha det så mysigt!

• Top secret bride

Jösses! Här har det trillat in massor av bra tips - härligt!
    Jag skriver ut rubbet och sätter mig i soffan ikväll med datorn. Här ska planeras!

Hm, ett par nätter kanske inte räcker egentligen men vi har tyvärr inte mer tid den här gången (stannar till på vägen till vänner som nyligen flyttat norrut). Så vi kommer definitivt att göra resan igen!

Badkläderna packas med, garanterat! Tällberg nästa!
    Gustav Vasa, Jöns Anders, Fricks och Claes Ohlsson får sig säkert ett besök. Och rodel låter skitkul!

Tack snälla!

• MiaMariaT

Bo på Jöns Anders gården är också ett tips. De har några jättefina och personligt inredda rum. Absolut värt ett besök.

• Aeternum

Jag skulle oxå skriva Tällberg och log lite extra när jag såg att de flesta andra oxå rekommenderade det. Har själv aldrig bott där men åkt förbi många gånger och det ser väldigt fint ut samt omgivningarna. I Rättvik har vi semestrat många gånger (Classic car week) så då gubben varit och kikat på alla bilar har jag legat på den otroligt fina stranden Och som många andra skrivit; en romantisk promenad i mörkret ut på långbryggan

Ännu ett tips är att åka till Nusnäs & kika på Dalahästtillverkningen. Man kan även få måla en egen

Svar på tråden Rättvik med omnejd - minisemester