• Mamli

Det här med namn, när?

vi skulle ta ett släktnamn när vi gifter oss (december)
    och de känns sådär..är det jag?
    Jag bytte till min mammas namn för 2år sen så känns som om alla tycker vi är dumma som gör de och tycker de är lite töntigt...mamma har t o m sagt detta.

känns som om vi måste göra det nu, di juli så de är klart tills december...och jag kan inte med och skicka iväg pappret, hans föräldrar vet inte att vi ska byta och de kommer verkligen bli helt TOKIGA när de får reda på detta. sambon vill ju helst att vi tar hans men jag kan inte, de går bara inte. och han vill inte ta mitt...men de känns ändå så...konstigt..vågar jag verkligen...är det jag? vad kommer folk säga och tycka...usch..måste vi göra de nu? de kostar 1500kr, kan vi göra de hela familjen samtidigt för 1500kr senare?

• Svar på tråden Det här med namn, när?
  • Mrs4ever

Men om ni gifter er o byter namn då så kostar det väl inget?

• Mamli

jo...för de är ett nytt namn

• Nlie

Men ni måste ju inte ha gemensamt namn för att ni är gifta.

• EM ikström

Nej, ni kan ju som sagt behålla era respektive namn. Det ger dig också tid att fortsätta fundera. Ni kan ju byta efter giftermålet också.

Jag har också börjat få lite panik över namnbytet. Jag har i hela mitt liv längtat efter att få byta namn, har tom. funderat på att byta tidigare, men nu tycker jag att min blivandes efternamn låter så konstigt efter mitt förnamn. Det är ett skotskt namn (dock inte ett Mac-namn). Jag börjar fundera på dubbelnamn, fast jag aldrig varit särskilt förtjust i mitt efternamn.

Kan inte någon gift person berätta hur det känns att byta namn? Hur lång tid tar det innan man vänjer sig? Saknar ni ert flicknamn?

• ElinDaniel

Hejsan! Sitter lite i samma bått. Blivande maken vill inte ha mitt namn och jag vill inte ta hans.. Båda slutar på -sson... O då går det inte heller att ta dubbelt, enligt vår smak. Vi kollade då på släktnamnen o kom överrens över ett som båda vill. Det är hans farmors flicknamn. Lycka till!

Min svägerska gifte sig förra året i Aug. Det tog någon månad innan alla pass, och papper mm. var i ordning. Sakta med säkert kändes det ok för henne med. Både hon och min bror tog även de ett släktnamn... Det va svårare för oss syskon att säga rätt :) Hehe

• Mamli

jag saknar mitt flicknamn lite, då har jag ändå bytt till min mammas nya. men det vi ska ha nu är liknande mitt gamla, det börjar på samma namn fast vi tagit bort en del.

vi vill heta samma namn, jag känner att sambon egentligen inte vill men han säger att han gör de för han vill heta samma som mig. så det är jag som tvekar. min moster och mamma tycker bara vi är löjliga som ska byta

• Mamli

En fråga!

Min son har mitt efternamn, de kostar 1500kr för en familj att byta namn hos prv. är de inte enklare att skriva i hans namn på en gång tillsammans med mig än att skicka in papper till skatteverket senare?
    så byter vi namn samtidigt?

läst igenom papprena och står inte att hans pappa som har gemensam vårdnad måste skriva under någonstans. kan han skriva under bara på namnteckning ändå så de vet att de är OK att han byter namn?

• Humlan66

men är du säker på att det är 1500 kr per familj för jag har hört att det är per person och isf är det ju lättare att EN person byter till det före vigseln för då kan ju resten ta det gratis efter

• Mammilon

Jag tror att det är 1500 kr per person och 3000 kr per familj. Jag bytte till ett gammalt släktnamn i början av förra året (i samband med att min son föddes, så han fick mitt nya direkt) och sedan bytte min man när vi gifte oss i juni i år (kostar inget extra). Jag måste säga att det var lättare än jag trodde, kändes inte alls konstigt och nu är jag helt van vid mitt nya namn. Min man som bara haft det i knappt två månader och som dessutom ofta presenterar sig med efternamn (vilket jag aldrig gjorde) är nog inte helt hemma i det än, men det kommer...

• Mamli

står att en familj kostar 1500kr. är de fler familjer eller fler i släkten kostar de 3000kr.

när man betalar med plusgiro ska man skriva sitt namn, personnummer, det nya namnet + summan. de får ju inte plats i meddelandet på internet banken!

• Frulle

Nej om pappan har gemensam vårdnad så måste hanskriva på. Det står ju klart och tydligt på pappret!

Mamli skrev 2009-07-28 14:28:49 följande:
    En fråga!Min son har mitt efternamn, de kostar 1500kr för en familj att byta namn hos prv. är de inte enklare att skriva i hans namn på en gång tillsammans med mig än att skicka in papper till skatteverket senare?så byter vi namn samtidigt?läst igenom papprena och står inte att hans pappa som har gemensam vårdnad måste skriva under någonstans. kan han skriva under bara på namnteckning ändå så de vet att de är OK att han byter namn?
  • Mamli

jag tar bara mitt namn nu.

men hur ska jag skriva i meddelande?
    hur valde ni att betala och vart ocg vad skrev ni??

• Mamli

någon som sökt namn med prv förut och vet hur jag ska skriva??

Svar på tråden Det här med namn, när?