• mik3

Köp inte Schalins ringar

Hej
    Vill bara säga att jag är SÅ besviken på Schalins ringar. Vi köpte dom när vi förlovade oss jag fick en jättefin (jamaica) i vitt guld med stenar och min sambo en slät. Nu hör till saken att det är snart ett år sen vi fick ringarna och ska gifta oss 29aug. Min sambos ring blev väldigt ful efter en kort tid, polerade då upp men inget hjälpte. För en tid sen lämnade vi in dom till den återförsäljare där vi köpte dom för vi ville de skulle kolla på dom och reklamera min sambos som nu såg ut som en ring i massa repor ingen glans..såg mer ut som något från aliminuim plåt!!!Alla våra vänner som sett hans ring har inte trottatt det är vit guld! hur som helst så ringde butiken nyligen tillbaka och sa att deras guld smed och schalins har tittat på ringen och de kunde inte ta emot den som reklamation då det är förslitnings skador....Men herregud min sambo jobbar på kontor hur kan en ring se ut så efter knappt ett år!!!
    Så de kunde erbjuda att rodera om den igen men att vi får då betala det!? Jag sa nej, tänker försöka gå vidare med detta men det vet jag ju egentligen hur de kommer att gå...

Så nu ska vi iväg till Berggrens juveler imorgon och kolla på nya ringar i panik är ju 4 veckor kvar till bröllpet.. Tur är att min vigselring är klar, en super fin från juveleraren Teresia Horslevs butik Silverknappen i lidköping

Min erfarenhet är att Schalins ringar har väldigt dålig kvalitet, så skulle verkligen tänka till innna man köper dom!

• Svar på tråden Köp inte Schalins ringar
  • DCL

Jag kan hålla med, vi köpte också våra förlovningsringar från Schalins. Det tog inte mer än knappt två månader så var sambons ring, väldigt fult gul och sliten och han jobbar också på kontor!! Visst får man räkna med visst slitage men de ska hålla mer än två månader. Hade vi vetat att de inte skulle hålla bättre kvalitet så hade vi absolut lagt mer pengar på en ring i ordentlig kvalité.

• Ex animo

URSH vad tråkigt för er!!!!
    Hoppas det ordnar sig till det bästa.
    Vi har också deras ringar med i rött guld å de är hur fina som helst (1 år å 3 månader senare). Så jag antar att vi ska va riktigt glada ;)

Håller tummarna för dig/er mik3!!!!

• Hofsan

Vi har inte haft problem med våra rödguldsringar och jag har alltid mina på mig(jobbar inom vården, håller på med hästar, hoppar fallskärm ja gud vet allt)

• Tojk

Vitt guld är alltid svårt att få dem att behålla sin fina glans, tyvärr.

Våra schalins, även de i rödguld har varit fina i över 7 år. Så vår erfarenhet är tvärtom. De har inte haft en lätt tillvaro på våra fingrar då vi båda haft andra jobb än kontorsjobb och fritidsintressen som utsatt dem för både ditten och datten. Lite polering och de ser ut som nya igen

• RonnysNina

Vitt guld blir fult mycket snabbare än rött...
    Min förlovningsring i vitt guld är inte från Schalins och det tog inte lång tid innan den började se sliten ut den med. Och då jobbar jag med på kontor.
    Tror kanske inte det har så mycket med Schalins att göra utan att just vitt guld är lite svårt att hålla snyggt.

• tossesnurr

jag har inga problem med min vitguldsring från schalins.
    inte min make heller.

• anno08

min blivande man visade upp sin förlovningsring, vit guld fr schalins, för mig imorse o jag trodde inte det var sant. den är ju helt matt och repig o då har vi förlovat oss för endast FYRA veckor sen! kanske ska gå o prata med guldhandlarn om det med en gång...

• Nippran

Vi har inga problem med våra rödguldsringar från Schalins. Vi har haft dem i lite över ett år nu.

• domherrefru

Har ringar från Schalins i rött guld som vi haft sedan 1998, alltså 11 år. De har varit utsatta för både husbygge och annat grovjobb, och de är fortfarande fina. Ska lämna dem på polering inför bröllopet, då jag även ska ha en vigselring från Schalins. Jag är jättenöjd med våra ringar från Schalins. Men som många här säger, så kanske det gäller bara vitguldsringar, och då även från andra leverantörer.

• Kathiz å Kimmo

Jag har ett riktigt tufft jobb, iaf för ringen. Har inte haft den så länge men den är fortf fin.
    Det är schalins, vitguld.

Visst blir det repor, men det blev det INNAN jag jobbade med den.
    Det ger en viss charm, tycker iaf jag!!!

• PennyJenny

Vi har också rödguldsringar från Schalins som vi haft i två år nu och inga problem med dem. Visst, repiga blir det, men det blir ringar. Så nej, inte heller jag håller med om att Schalins ringar är dåliga.

Jag tycker oftare att man hör folk klaga på vitguldsringar, oavsett märke och tillverkare, det är ronderingen som är problemet, den håller inte så bra och ringarna måste ronderas om.

• mittid

Vitt guld är har i sig själv en tråkig metallfärg. Rodineringen är en legering, ett tunt lager av en metallblandning ovanpå vitguldet, man "doppar" i praktiken smycket i legeringen) som är snyggt när det är nytt och repfritt... sen slits det och får repor... när legeringen slitits ner är det vitguldet man ser. Det är möjligt att legeringen görs tunnare/tjockare av olika guldsmeder, kvalitén... vet inte men innehållet i legeringen är troligen lika överlag gissar jag. Att rodinera om vitguldsringar med jämna mellanrum, något år eller så är nödvändigt om man vill ha en snygg färg/lyster.

• Converse

Håller med mittid, vi letar vigselringar nu och vi kommer välja schalins med och vi vet att vi kommer att få rodinera om dem och det är för att det översta lagret slits bort. Alternativet är ju att skippa översta lagret som gör att de blir helt vita men då blir de mer gråa och det vill jag inte ha. Och jag vill inte ha röttguld heller. Så att de blir fula har väl inget med Schalins att göra??

• Svanboet

Våra ringar är hälften vitt och hälften rött guld och från Schalins. Den vita hälften är inte lika fin nu som den var ny och vi har haft våra i nära 1 år men röd-sidan är repig men fin. Jag antar att ronderingen är det som avgör och jag har inte förväntat mig att den ska vara blank och fin hela tiden. Nu ser vit-sidan mer ut som en billig silverring och jag har accepterat det. Till bröllopet blir det uppputsning och omrondering om så det behövs.

• Converse

Är det nån som har en bild på när den blivit ful... Blir orolig att den blir nåt fruktansvärt ful, repor kan jag ta men inte att den ser helt förstörd ut...

• Svanboet

Som jag skrev innan så ser det mer ut som en silverring än en guldring eftersom ronderingen är bortnött. Jag har ändå min på mig mest hela tiden och jobbar på kontor så det är ingen garanti för att den håller längre. Metallfärgen är som sagt inte lika blank som ronderingen men det är ju fortfarande vitt guld. Jag har inga bilder på hur den ser ut nu, tyvärr.

Converse skrev 2009-07-28 09:43:23 följande:
    Är det nån som har en bild på när den blivit ful... Blir orolig att den blir nåt fruktansvärt ful, repor kan jag ta men inte att den ser helt förstörd ut...
  • Rhythm

Vi har också förlovningsringar från Schalins, i rött guld. Har haft dom i fyra år, jobbat med hästar och i restaurang, och har inga problem alls. Visst blir det små repor, men det är ju förslitningsskador, inget man kan klandra Schalins för....I övrigt glänser den fint, men skulle kanske må bra av lite polering innan bröllopet....

• roodeberg

Sambon har ring fr. Schalins i rött guld. Den är finare än min (som är av annat märke). Den blir som nynär man putsar med Häxans eller dyl. Kan det vara skillnad mellan rött o vitt som någon ovan nämnde?

• 090829 brud

vitguld är mjukare än vad rött guld är.
    som skrivits tidigare så är vitguldsringar ronderade (legerade)och legeringen slits.

Det är inget fel på schalins ringa.
    Vi har vitguld från schalin och visst har de inte samma lyster som innan, men det visste vi.

Det hjälper att puts upp dem, men välj ett putsmedel utan slipkorn i för att undvika mer repor.
    Det funkar även att lägga smyckena i ett smyckesbad, finns att köpa i guldsmedsaffärer och sen skölja av i vatten.

• Princess4aDay

Våra tre ringar är också från schalins, dock rött guld men väldigt fina (f-ringen 1år och tre mån och v-ring bara 3veckor)

Svar på tråden Köp inte Schalins ringar